Google Earth

Ett program som jag har i datorn och använder ganska ofta är Google Earth. Har du inte redan laddat ner programmet så tycker jag du ska göra det! Man kan resa jorden runt och titta på en massa platser och till och med vandra omkring på gatorna.
Innan jag var till Uppsala förra sommaren så hade jag (tillsammans med Tim på telefon) tittat mej omkring i stan, så jag kände faktiskt igen mej när jag väl var där. Oftast använder jag Google Earth för att se hur det ser ut där folk bor - t.ex. mina postorderkunder som ju är spridda över landet. Ibland får man nöja sig med en titt från ovan, men om google-bilen varit på platsen så kan man gå förbi och se hur det ser ut från gatan! Lite som en spion känner man sig men det är roligt.
Otroligt nog var google-bilen här i Boliden för några år sedan, så man kan faktiskt vandra omkring på de flesta gatorna här. Storgatan tog dom förstås och så här kan det se ut när man kommer uppifrån backen och har passerat OK..

 Där står mitt hus till höger.
Jag hade inte hunnit starta butiken då, men åtminstone målat den lila dörren. Grunden som var väldigt ful hade jag tyvärr inte hunnit fixa, bara påbörjat med att måla svart vid den lila dörren.
 I programmets högra kant ligger några olika reglage - för att zooma in och ut, vrida och vända på bilden, och så den orangea gubben. Om man tar tag i gubben och drar ut honom över bilden så blåmarkeras de gator där google-bilen har kört och fotat. Dra gubben till den gata där du vill börja din promenad och släpp honom där. Sen är det bara att knalla på. Som du ser på den första bilden så är det ett ljust streck där mitt på Storgatan - om man klickar på strecket så går man framåt (man kan också använda rullhjulet på musen).
Kommer man till en korsning så kan man klicka på den korsande linjen för att svänga in på den andra gatan.
Man kan titta sig runt i 360 grader genom att använda piltangenterna eller ta tag i bilden och dra - det är riktigt häftigt!
Om man nu ska ge sig ut och resa på riktigt så kan man också få en detaljerad vägbeskrivning i Google Earth för att hitta.
Den funktionen hittar man uppe till vänster.

Och så kan man, som jag nu gjort de senaste dagarna, mäta upp en promenadrutt.
I verktygsfältet i överkanten finns det en knapp med en linjal - klicka på den. Väljer man Linje så kan man mäta avståndet mellan två punkter, men völjer man Bana så kan man klicka sig fram i kringelikrokar och mäta upp hela rutten. PÅ den här bilden har jag mätt dagens promenadrutt, från min dörr och tillbaks (mitt hus vid den gröna pilen).
Man kan välja måttenhet, och meter kan ju vara lämpligt när det gäller gångavstånd. 

Dagens rutt blev 1766 meter (det är förstås lite ungefärligt ändå). Innan promenaden hade jag också varit till ICA och dit är det 594 meter enkel väg. Så totalt blev det idag 2954 meter. Jag gick inte så fort och lämnade käpparna hemma för att minska risken att bli för varm (dessutom var det kallare idag än i onsdags) och jag fick betydligt mindre "tandvärk" idag.
Igår (då det var ännu lite kallare än idag) klarade jag mej helt utan ansiktsvärk, för då höll jag mej sval trots att promenaden blev längre än jag trodde - 1830 meter.

Tycker man att Jorden känns för trång kan man också ge sig ut i rymden (knapp till vänster om linjalen) ...
 och titta på stjärnbilder ...
eller galaxer.
Man kan också ta en närmare titt på Månen och Mars. Några gatuvyer från Mars är dock inte tillgängliga ännu, men en del närbilder ...
Zooma in Mars så ser du en del små röda fyrkanter. Klickar man på dom kommer det upp en bild så här ...

Read Comments

2 kommentarer:

Anita-Lise sa...

Så kult å se deg her..:) Jeg har vært en gang innom den lilla dörren i Boliden :) Godt nyttår til deg!
Klem Anita

Miris Skaparlusta sa...

Hej Anita! Ja, det är morsomt att det hittar hit en och annan från Norge också!