1 jan. 2013

Gnäll - ett överhoppningsbart inlägg

Okej, då var jul och nyår avklarat. Dax att gräva sig fram ur idet och återgå till vardagen. Har alla haft det bra? Inga större katastrofer hoppas jag.

Inga katastrofer har drabbat mej heller, men jag ska ändå ägna mej åt lite gnäll nu. Kanske inte bästa sättet att börja det nya året på, fast inlägget innehåller viktigt information också som hör ihop med gnället ...
Det fina med att ha en blogg är att man kommer i kontakt med en massa människor som man aldrig annars skulle lära känna. En annan aspekt av bloggandet är att man kan skriva vad som helst (utom förtal och hets mot folkgrupp och såna dumheter), man kan gnälla och muttra och vara förbannad om man vill, och dom som vill kan läsa och dom som vill slippa gnället kan hoppa över det. En del har ju verkligen anledning att vara arga, ledsna och gnälliga - såna med cancer, sjuka barn eller har förlorat nån kär person. Men även lite nageltrång eller allmänt höstdepp kan man få beklaga sig över på sin egen blogg - det kan ju vara bättre än att trötta ut sina vänner och familjemedlemmar med sitt gnäll.

För min egen del började 2012 med några veckor i gips men det blev i alla fall inga bestående men av det. I somras fick jag veta att jag har för högt blodtryck och skulle göra lite livsstilsförändringar (motionera) för att få ordning på det. Det kom av sig i mitten av augusti p.g.a. en synnervsinflammation och sen har hela hösten fördunklats (bokstavligen) av detta. Själva inflammationen gick ju över men jag lär få dras med synnedsättningen ett bra tag till, kanske blir det inte särskilt mycket bättre alls.
Nästa onsdag (9/1) ska jag i alla fall ha ett samtal med neurologen och får då väl veta om det finns någon bakomliggande orsak (MS?) eller om det bara var ett fall av "shit happens".

Blodtrycket oroar mej ändå mer - det känns inte bra. Och stress är inte bra, det känner jag definitivt, men tyvärr har jag lätt för att bli uppstressad (och förbannad). Och när jag blir stressad får jag ångest och så blir det bara värre - ibland klarar jag knappt av att gå till postlådan, så det där med motion (för att minska stressen och sänka blodtrycket) blir det ju inte heller mycket av. Stress tar också mycket energi så jag är kroniskt trött och skulle kunna tillbringa livet i sängen. 

Men just nu är det en bra tid att vara ute och gå, så nu ska jag tvinga mej ut varje dag. Och jag började med att idag gå och hälsa på Eva (Tant Grön) och se hur fint hon fått det i huset nu med det nya köket och allt (jättefint var det!) - det är knappt en kilometer enkel väg så det är lagom att börja med. Jag tog stavarna som (förutom att det lär bränna mer kalorier) är bra som stöd när man blir lite vinglig som jag lätt blir. Jag hoppas det inte blir så där svinkallt igen, men inte för varmt så det töar och blir halkigt heller (nu är det ju kring noll) - lagom ska det vara! Men en och annan snöstorm kan jag ta (även om vi har snö så det räcker nu), jag har inget emot att skotta snö, det är bra motion det också.

En annan sak för att minska stressen är att jag har beslutat mej för att sluta med postorderförsäljning. Det har varit en del frustrationer med försändelser som "försvunnit" t.ex. Jag har skyllt på Posten, men alltmer börjat luta åt att en del kunder inte är alldeles ärliga - jag har inga bevis men det är konstigt att det är särskilt stora paket som "försvunnit" - när ett paket enligt beställaren inte kommit fram skickar jag ju ett nytt, eller (ifall varorna tagit slut) pengarna tillbaks. Så det är inte bara irriterande och frustrerande utan kostsamt också. Och det är ju inte kul att behöva vara misstänksam mot sina kunder heller, och gå med ångest och vänta på att få ett mejl med meddelande om att "det inte kommit". Det har blivit så illa att jag får ångest och blodtrycket åker upp genom huv'et bara jag får ett mejl som ser ut som en beställning ...

Naturligtvis är de flesta både ärliga och trevliga och allt går smidigt och bra, men ett annat irritationsmoment är att en del inte fullföljer sina beställningar. Alltför ofta händer detta att jag har plockat ihop, skickat bekräftelse med summa och kontouppgift för betalning och sedan nothing - ingen betalning och ingen avbeställning. Visst kan det hända oförutsedda (och viktigare) saker, men jag tycker det är en osannolikt stor andel av mina presumtiva kunder som får akuta förhinder. Så nu säljer jag bara i butiken (som var min ursprungliga tanke). 
Men för gamla pålitliga postorderkunder kan jag förstås göra undantag, och så småningom när jag känner mej mindre grinig kanske jag accepterar nya kunder igen.

Så, nu har jag gnällt av mej lite ...

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

God fortsättning Miris!
Du har haft ett riktigt oturs år. Då får vi hoppas att 2013 blir ett bättre år för dig o din hälsa. Tråkigt att höra om din webbförsäljning. Kan säga att jag inte gör några framsteg på den shopen. Nu blir jag osäker om jag skall behålla den när jag får höra vad du har råkat ut för. Dessutom har jag hört att konkuransen är stenhård i den branschen och det är många som bommar igen. Jag får passa på att gnälla av mig på ditt gnäll inlägg och berätta att jag fick influensa på julafton och blev rejält dålig i en hel vecka. Nyårsafton var jag frisk med då var vi oroliga för vår hund Pepper som mådde fruktansvärt dåligt av alla smällare. Det blir att skaffa lugnande till nästa högtid. Skönt att gnälla av sig lite :)

Miris Skaparlusta sa...

Hej Susanne! Jag tycker du ska fortsätta med din shop, för dom som vill köpa de saker man gör, vill ju verkligen ha dem. När det gäller pysselmaterial kan det ju vara så att en del vill ha mer än dom vill betala för, om det är det jag råkat ut för.
Ja, det där med smällare är inte kul - stackars Pepper och alla andra skotträdda - min Ziggy försvann (under nån soffa eller säng) och visade sig inte förrän det slutat smälla. Men Stella bryr sig inte!

Æ Design sa...

Hej! Jag blev riktigt orolig tills jag läste att du kan göra undantag för pålitliga kunder... Trist att det inte är alla och att det drabbar dig. I mars står jag utan jobb igen, men med en alltmer växande mage- och då kommer jag vilja beställa massa kul igen:)Du har så fina saker och till så bra priser att jag ett tag övervägde att ta ett par dagars resa till Boliden...

Allt gott detta nya år, hoppas det blir bättre än det förra!

Miris Skaparlusta sa...

Hej Elisabet, så klart du får beställa fortfarande! Visst hade det varit kul om du kommit upp, men det blir nog billigare med Postens frakt ändå ...
Grattis till din växande mage - jag menar, jag antar att det inte bara är julmaten som satt sig!
Vi kör på att 2013 är ett lyckoår!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...