Gemhalsband

Som vanligt hittar jag inte vad jag letar efter, men andra saker dyker oförhappandes upp. Idag var det en ask med guldfärgade gem - bra att ha när man ska sätta ihop några papper, men tillräckligt många för att kunna komma till annan användning också.
Så det blev ett halsband med lite, tja egyptiskt stuk kanske?
  Jag valde att sätta gemen med den spetsiga änden uppåt så dom skulle kunna hänga rakt med bara en splitring. Då passade pärlorna också precis på den raka änden nertill. Dom här pärlorna (pony beads) funkar särskilt bra eftersom dom har tillräckligt stort hål för att kunna slingra sig förbi böjarna på gemet. Hålet är också tillräckligt stort för den tjocka (3mm) vaxade bomullstråden som jag använde att trä upp allt på.
 Remmen avslutas med ett guldfärgat fäste, klolås och förlängningskedja. Och så satte jag ett gem med en pärla på kedjan också.

Read Comments

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Fiffigt!! Här tryter inte fantasin, minsann!!

x-handarbete-pyssel sa...

Snyggt!
Kul idé!!

Susanne Johansson sa...

Kanon fint och originellt. Har sett säkerhetsnålar på halsband men aldrig gem.