En bunt vantar

Vid ett flertal tillfällen har jag lagt märke till att dom nyanlända här i Boliden inte har vantar på händerna så här mitt i vintern. Man tycker att migrationsverket borde kunna förse nykomlingar med kläder så dom överlever ett tag, när dom skickas ut till boenden för att sen försöka klara sig själva. Men jag har fått höra att  för några år sedan kom en busslast med asylare iklädda t-shirts och flipfloptofflor - vid nyår! Utan förvarning hade dom blivit uppskickade och ICA fick ha extraöppet för att dom åtminstone skulle kunna köpa sig lite mat - hur ska dom ens veta vad dom ska köpa när dom bara blir avlämpade så där och inte kan språket eller vet hur nånting funkar, ens med klimatet?
Och nu kommer det rätt många från Afrika hit, från länder där det sällan är minusgrader. Dom har kanske aldrig hört talas om vantar, så hur ska dom veta att dom borde köpa sånt? Så jag har tänkt att jag ska sy lite vantar och lämna till Röda Korset här i Boliden, så får dom dela ut dom till dom som kommer dit med stelfrusna fingrar. 
Det har blivit några i vuxenstrorlek, men också ett par mindre. Jag antar att barnen förses med kläder i första hand så det är dom vuxna som får gå och frysa.
Jag har använt lite olika material till ytterdelen, bland annat rester av den kofta som blev huva/halsduk + vantar förra veckan. Tyvärr har jag lite dåligt med ylletröjor att sy av, men jag fodrar vantarna med fleecetyg så dom blir ganska varma och sköna ändå, bättre än inget i alla fall.
Modellen är enklast möjliga och går snabbt att sy - i ovan nämnda inlägg visade jag hur man kan göra när mans ska sy i stickat material. Jag kommer nog att göra några till bara för att det är så enkelt och snabbt gjort.
Susannes återbruksutmaning är inne på 4:e veckan och det här får bli ett inlägg till den.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Vilken omtänksam person du är som tänker på flyktingarna som kommer hit med sommarkläder när det är vinter här. Det låter verkligen grymt att lämna dem i Sverige halv nakna. Tack för att du lade upp ikon bilden på utmaningen.

Åsa.Li sa...

Vad glad jag blir över att du tar tag i saker som andra bara står och ser på å säger "så borde de inte vara". De är faktiskt förjävligt att de inte blir mottagna bättre!.Jätte fina vantar! Blir inspirerad att prova sy vantar med tummar har bara provat bebivantar förrut.

x- sa...

Fin handling!
Och finfina vantar!

x-handarbete-pyssel sa...

Hmmm... hade lite bråttom med min kommentar...