Dyra droppar

Jag hämtade ut mina D-vitamindroppar idag.

Jag ska ta 21 droppar per vecka (varför inte 3/dag?). Så jag tog en slurk till middagen idag - det smakade absolut ingenting så den biten är det ingen fara med. Men priset ...

595 kr för 10ml, det blir ett literpris på 59.500 kr! Jag tänkte att okej, man kommer ju snabbt upp i frikort med såna priser, åtminstone om man måste köpa dom ofta. Men när jag räknade på hur länge en sån där liten flaska räcker med 21 droppar i veckan, så blir det 100 dagar, alltså kostar dom 5,95/dag (41,65/vecka). På ett år blir då kostnaden 2172 kr. Och då kommer jag inte upp i 2200 som man nu får betala innan det blir gratis. Med lite andra piller som går på högkostnadsskyddet så når jag väl upp i alla fall inom ett år, men det blir inte mer än några veckor innan jag får börja om igen.

Så jag gjorde lite nya uträkningar.
Dom D-vitamintabletter som jag började med redan för ett år sedan (för jag tänkte att jag kanske har benskörhet eftersom min fotled gick sönder så lätt) blir betydligt billigare. Jag minns inte exakt vad dom kostar men 129 kr för en burk på 180 tabletter. Det är ganska hög dos på dom också (500% av rdi) och om jag räknat rätt skulle två om dagen motsvara ungefär de där 21 dropparna i veckan och priset skulle hamna på runt 10 kr/vecka. Även om dessa tabletter inte ingår i högkostnadsskyddet så blir det ju betydligt billigare för mej - ca 520 kr/år. Jag får nog ta ett snack med neurologen om det där ...

Jag hoppas det blir nån effekt av denna högdos i alla fall, och då är det i första hand att bli lite piggare jag hoppas på. Och förutom starkare ben och längre liv så kan man visst också bli smalare med D-vitamin enligt Kostdoktorn. Bättre immunförsvar behöver jag inte - det är ju det övernitiska immunförsvaret som orsakar inflammationerna i CNS som ger MS-skoven.

Eftersom jag ändå fått en dos av skrämmande kostnader idag, så loggade jag också in på banken för att kolla om elräkningen för december kommit, vilket den hade. Och så slog jag nytt personligt rekord i dyr elräkning - 7388 kr! + 540 kr (för två månader) för lägenheten nere, det är alltså bara hushållselen där, men det är det köket jag använder (det blev lite dyrare än vanligt för jag var tvungen sätta in ett bärbart element för att inte Tim skulle frysa ihjäl när han var här över jul-nyår). Jag har inte onödigt varmt i huset, max 19 grader och ofta 15-17 för det tar tid att värma upp alla kubikmeter luft i huset när det blir tvärkallt. Jo, det var ju en extra kall december men så hemsk trodde jag inte räkningen skull bli. Jag hoppas på mildare januari-februari. Slaget ut över året bor jag ändå billigt här, månadskostnaden med allt inräknat (el, vatten, sophämtning, försäkring, skatt, lån) blir lägre än hyran för en normal 3:a i stan.

Lite grann skäms jag över att bo i ett så stort hus som genererar sådan elförbrukning - det är miljösamvetet som hugger till. Men jag lever ju tämligen miljövänligt i övrigt. Jag har inte bil (inte haft på 29 år), reser inte (förutom två svängar till Umeå med buss i höstas och en tur till Uppsala förra sommarn), åker knappt till stan ens. Äter nästan vegetariskt (vilket är betydligt miljövänligare än kött), köper inga nya kläder (nåt enstaka på second hand). Jag är nitisk (närmast övernitisk) källsorterare och ägnar mej ju åt diverse egen återvinning också. Jag tvättar och diskar bara när jag har full maskin (och jag slänger inte ett plagg i tvätten bara för att jag använt det en gång, förutom underkläder). Och jag är elkund hos Skelleftekraft som kör med vatten- och och vindkraft och bioenergi.

Klimatkontot kan man räkna ut sin egen klimatpåverkan. Jag hamnade på 2,2 ton CO2e och det låter gräsligt mycket. Men medelkonsumtionen i världen orsakar utsläpp på 5 ton CO2e per år och då man tänker på att många människor i fattiga länder knappt orsakar nåt utsläpp alls, så innebär det ju att en del andra orsakar desto mer.  Medelsvensken hör till bovarna ...
Så ur det perspektivet klarade jag mej bra! 
Att bostaden gav mest utsläpp förstår jag, men att det skulle bli så mycket av maten förvånar mej, det måste vara bönorna och linserna ... 
Jag fick endast tips om att sätta in snålspolande kranar för att spara vatten och energi, så jag gör väl inte så mycket fel ändå.

Read Comments

0 kommentarer: