Bagarutrustning - av en gardinlängd!

Äntligen blev det av att sätta sig vid symaskinen igen. Jag har ett tag tänkt att jag skulle sy mej ett förkläde - för att kanske bli mer huslig ... Så för nån vecka sen så kikade jag i tygförrådet och hittade ett par gardinlängder av lämpligt tyg. Dessa gardiner har jag aldrig använt utan de köptes på second hand just för att det var ett fint randvävt tyg. Ursprungligen var tanken att det kunde bli shoppingkassar av det, och det kan fortfarande bli ett par såna också, för jag använde bara den ena längden till detta bagarset. Detta är alltså ett återvinningsprojekt.

Här är hela setet - förkläde, ugnsvantar, två handdukar och som slutkläm sydde jag ett huckle också (så jag slipper få hår i degen). Färgen är nån sorts cremebeige och vinröd.
Jag behöll fållen på gardinen nertill på förklädet och också till bröstlappens överkant - jag sparade ju in ett par sömmar där! Hjärtat klippte jag med randningen på andra ledden och sicksackade fast - jag ska bättra på den sömmen för nu använde jag min gamla symaskin och den fick för sig att bara sy med stora kliv (den gör lite som den vill numera), så det blev lite glest. En sak man måste komma ihåg innan man klipper och syr, är att tvätta tyget först. Särskilt viktigt med bomullstyg som i regel krymper en aning på längden, då kan det bli riktigt illa när man sytt ihop delarna med olika riktning på tyget, när man sen tvättar det färdiga alstret. Så jag hoppas det här tyget var tvättat (det var ju några år sen jag köpte dessa gardinlängder), men jag brukar som regel slänga allt nytt tyg i tvätten på en gång.
Huckle och ugnsvantar. Vantarna är fodrade med tyg från ett kasserat lakan och som mellanlager är det tjock bordsfilt.
Tyget är av en skön mjuk kvalitet som passar till kökshanddukar.
Nu har jag alltså en hel gardinlängd kvar, plus lite rester från den första. Den hela gardinen skulle faktiskt kunna användas som duk på köksbordet, men jag har alltid så fullt med tidningar och annan bråte (inklusive nån katt) på köksbordet så det är inte lönt att lägga dit en duk. Kanske blir det ett par shoppingkassar, eller några fler handdukar istället.
Återstår att leta fram några trevliga bakrecept ...
Det här är faktiskt kakeldekor(!) som jag hittade hos Fyndiq - så praktiskt, recepten finns alltid till hands när man blir sugen på något gott att baka! Skulle passa utmärkt på övre kakelraden i mitt kök.

Det här inlägget har jag skickat till Susannes återbruksutmaning!

Read Comments

2 kommentarer:

Sanna sa...

Så fint! <3

lopplisa sa...

Så himla hemtrevligt, tjusigt!! Du kan du!!