2 jan. 2013

Back to basics

Back to basics = jag har hemfallit åt elastiska armband igen. Om man har en massa pärlor och så en rulle (eller flera) med elastisk tråd, då är det svårt att motstå att göra armband av detta. Att det lockar mej beror nog också på att det är särdeles snabbgjorda armband.
Back to basics innebär också att nu slutar jag med postorderbeställningar - se gnäll-inlägget.

De här armbanden började med att det låg några sammetspärlor på bordet. Att dom låg på bordet berodde på att jag före jul fått en beställning på en massa sammetspärlor (alla färger faktiskt) så jag hade haft fram dom för att packa beställningen - som sen inte fullföljdes av kunden. 
Frustrationen resulterade i alla fall i tre armband. Att göra flera som matchar varann gillar jag. I det här fallet är det främst kristallrondellerna som håller ihop det hela, men även färgerna i rosa och lila funkar ju ihop.
  Rondellerna är 5,5mm med raka kanter och akrylkristaller.
 Rosa akryl-cat's eye, 8mm - dom är riktigt fina!
Sammetspärlorna är svarta, mörklila och ljuslila.
Rosa (laxrosa?) glaspärlor med lite annolunda form, och så satte jag på ett stort akrylhjärta som råkade ligga på bordet.

Dessa hjärtan är 20x20mm stora och kostar 2 kr/st.

Än håller jag mitt nyårslöfte om mer motion - två dagar, heja mej! Idag var jag först till biblioteket, dit är det 541,41 meter från min dörr enligt Google Earth (några extra meter gjorda jag också för jag var in på OK och fick 60 kr på en lott, hi hi)! Så det blir ju en dryg kilometer fram och tillbaks. Sen tog jag en promenad ner till 95:an. Dit är det 1088,29 meter (hemvägen var nog några decimeter längre för då var jag lite vinglig), så det blir ju drygt två kilometer när jag släpat mej hem uppför backen. Totalt har jag alltså promenerat 3259,4 meter (minst) idag.
Det var lite kämpigt på slutet, men det känns bra att ha gjort det. Tyvärr drabbas jag av en annan åkomma när jag tar ut mej så jag blir svettig - då kommer den infernaliska ansiktsvärken. Det kan ta upp till en timme innan den slår till, men nu kom den snabbare - den pågår just nu och det känns som om jag har tandvärk i varenda tand och sånt blir man inte glad av - det är faktiskt ganska fruktansvärt smärtsamt! Det här är uppenbarligen ett restsymtom efter de trigeminusskov jag hade 1990 och 1995. Många som drabbas av trigeminusneuralgi får ju dras med det hela livet (det är oftast äldre människor som drabbas men det kan ju bli många år av plågor ändå) och en del måste opereras för att bli av med smärtan när inget annat hjälper. För mej gick det över båda gångerna, men smärtan dyker som sagt upp när jag ansträngt mej och just nu är det riktigt illa, iiiiaaah! Det går ju över (inom en timme), men varje gång jag drabbas så tar det bort lusten för att motionera. Jag får nog välja flera kortare promenader i lugnare tempo så jag inte blir för varm - istället för långpromenader - så klarar jag mej bättre. Usch, nu blev det lite gnäll igen ...

2 kommentarer:

myrica sa...

Man måste få klaga oxå, det är inte kul i livet alltid.
Men jag läste om att du ska sluta skicka, inte har jag köpt så ofta men det har varit så fina saker och billigt, jag förstår att det kan vara jobbigt när folk inte gör som man sak.
Jag hoppas att du får en trevlig dag
kram

Miris Skaparlusta sa...

Myrica, du hör ju till mina gamla pålitliga kunder, så vill du beställa igen, så är du så välkommen!
Hoppas du har en trevlig dag också!
Kram!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...