2 dec. 2012

Sicksackigt armband

Som en kvist med gröna bär blev det här armbandet - en försmak av en sommar som är långt borta nu när snöstormarna yr över landet. Det var ändå ganska lugnt denna skyltsöndag i Boliden, det kom inte någon ny snö men det blåste och fredagens snö la sig bara på nya ställen. Men med kyleffekten av blåsten så kändes nog dagens 13 minus som 23. Så det var ganska skönt att sitta i butiken och pyssla även om inte så många hittade in.
Jag hittade ett gammalt armband som jag gjort i den här tekniken och bestämde mej för att göra ett nytt. Det var enklare än jag trodde och det gick rätt fort.
Det består av pärlor och hattpinnar, sen satte jag på ett klolås och en förlängningskedja.
Jag tog bronsfärgade pinnar till detta. Pinnarna var en aning för långa så jag började med att knipsa av ca 1 cm på varje pinne, då var det sen enkelt att bara göra en ögla i änden. Den första pinnen knipsade jag istället av hatten på, för den skulle ha en ögla i båda ändarna. Öglan ytterst skulle vara till att fästa låset eller kedjan.
Som synes på bilderna är det ett mellanrum mellan pärlan och öglan så det blir som ett skaft och det skapar sicksackformen.
 När du gjort första pinnen och pärlan tar du en ny pinne och sätter en pärla på den. Stick den pinnen genom föregående pinnes ögla och gör en ögla på den nya pinnen. Upprepa proceduren tills armbandet (eller halsbandet) är lagom långt.
 Det gick snabbare än jag trott tack vare att jag förberett med att kapa pinnarna i lagom längd. Sätt på ett lås och eventuellt en kedja, eller bara en bindring - om första öglan gjordes tillräckligt stor kan den också användas som låsring.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...