Julpyssel i repris och en del nytt

Nu har vi äntligen fått snö igen och den här gången ska den väl stanna, åtminstone om det fortsätter vara så här kallt. Men det kunde räcka med 5 minusgrader istället för 14, dessutom blåser det så det känns som 25. Men det är väl så det ska vara, det är ju skyltsöndag i morgon - när jag var barn var det alltid svinkallt på skyltsöndag!
Nån decimeter snö har vi i alla fall nu, men det är ingen kramsnö att göra snögubbar av. Så här är ett par alternativa snögubbspyssel.

Snögubbar av målade träreglar. Hur coola som helst! Jag har ju några reglar liggande i källaren, det blir nog till att ta fram sågen och kapa till några bitar. Dom är målade med akrylfärg och sen har dom fått luvor och halsdukar av tyg.  Idé från Loveley Little Snippets.
Här har terrakottakrukor målats och dekorerats. Lite mer pyssel med dessa, som jag hittade hos Free kids crafts.

Och så tre idéer för julgranspynt av filt. Har man småbarn eller husdjur som svansar omkring (eller klättrar i granen) så är det en fördel med såna här okrossbara pynt!
Små matryoshkor hittade jag hos Sew to speak. Jag har en särskild svaghet för matryoshkor/babushkor, kanske för att jag var ryss i ett tidigare liv ... Jag hade några babushkahängen men dom är slutsålda (videon med de sjungande babushkorna finns i det inlägget), fast de av porslin finns det några kvar av.
Dalahästar av filt och dekorband. Kan varieras med många olika band, eller varför inte broderas. Idén kommer från londonmummy.
Jag gjorde en mall som kan skrivas ut.
Klassisk skandinavisk flätad julkorg. Idé från pompomemporium.
Från craftelf kommer den här annorlunda snögubben - av smältlim. Man behöver en limpistol med smältlim, en bit aluminiumfolie, några små svarta pärlor, ett snöre och något till näsa; i detta fall en bit av en orange piprensare. Lägg ut aluminiumfolien. Knyt ihop snöret för upphängningen och placera det på folien. Ha pärlor och näsa nära tillhands. Tryck ut en lagom mängd lim med limpistolen på folien och få med snöret (knutänden) i limmet. Tryck dit pärlor och näsa innan limmet hinner stelna, men pass upp för det är varmt. När limmet är helt stelnat tar man loss snögubben från folien.

Här är länkar till förra årets och förrförra årets julpysseltips. Klicka på bilderna så kommer du direkt till inlägget med dom idéerna

Och så Linas jultomte
Skicka ett pussel som julkort. Ett pussel som du ritar och målar själv. Det här alstret hittade jag hos Akiz hörna. Skickar man det "opusslat" så blir det ju spännande för mottagaren.
Jag har såna där pussel med 30 bitar

Read Comments

0 kommentarer: