20 nov. 2012

Vävd tavla

Idag har jag gjort en tavla! Idén fick jag häromdan då jag låg på sängen och vilade - det är då mina mesta och bästa idéer kommer ...
En vävd mixed media-tavla. Idén var just att "väva" med en massa olika material ... Helt klart "one of a kind"!
Jag använde en pannå med ram och målade ramen svart och pannån ljusblå med akrylfärg. När jag hade gjort vävningen klar tyckte jag att det blev tomt på sidorna, så då limmade jag på ett par bitar lila silkesnöre och målade lite i orange och vitt.
Jag gjorde "varpen" av ljusblå vaxad bomullstråd. Innan jag började linda tråden runt pannån så trädde jag på diverse olika pärlor, som fördelades på varpen.
Det är som sagt lite olika pärlor, en del nya för dagen som t. ex. fjärilspärlorna och "snöbollarna" - jag återkommer med dessa och lite annat nytt i ett senare inlägg.
Och så var det dags för själva vävningen. Jag hade ingen bestämd tanke om hur det skulle se ut, utan jag tog det eftersom och plockade vad jag hittade. Längst ner är det ett blått silkesnöre, sen en bit grön filt. Det prickiga är en remsa av ett dubbelsidigt papper. Sen är det en bit guldband och så ett ljusgult silkesnöre.
Ovanför det ljusgula snöret är det tre remsor av blått silkespapper, en bit cerise filt och så några varv grönt silkesnöre.
Ovanför det gröna silkesnöret är det två remsor vitt satinband. Det orangegula är en bit piprensare! Och så är det ett slags fiberpapper i silverfärg, ett lila bomullsnöre och så en remsa av ett guldglittrigt tjockt tygaktigt papper.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...