Snögubbetavla

Jag skulle ju leta efter lite julskyltningsmaterial idag - vilket jag egentligen inte kände för. Men pälsklingarna var för uppmärksamhetskrävande - Ziggy la sej i mitt knä, vilket han är för stor för, och Stella satt på "startplattan" och förväntade sej att jag skulle leka röda pricken (laserpekare) med henne - så jag kände mej aningens trängd. För att komma undan så sa jag att vi skulle gå ner i källaren och röja lite. Ziggy hörde visst inte att jag sa källaren, så han bestämde sej för att gå ut istället, så det blev bara Stella och jag som gick ner. Efter ett tag så ville hon också gå ut, så sen fick jag rota på egen hand i bråten.
Lite julpynt hittade jag. Och så hittade jag snögubbetavlan. Den trodde jag att jag visat förut, för det var väl två år sedan jag gjorde den. Men hur jag än letar så hittar jag inte den här tavlan på bloggen.
Så här är den i väntan på snön ...

Tavlan är gjord på pappannå med träram. Bakgrunden och ramen är målad med akrylfärg.
Snögubben är gjord av en dockfigur i trä med platt baksida. Ansiktet är målat och så är det små pärlor till ögon och näsa.  Rocken är av melerad filt med små pärlor till knappar och ett satinband till bälte. Vantar och halsduk är också av filt, och luvan är av ett trikåtyg. Armarna är av vanliga vita piprensare som målats bruna. Snöskoveln är gjord av papp täckt med metallfolie (från en kesoburk tror jag), med en bit grillpinne och en träpärla som handtag
Några paljettsnöflingor är limmade på himlen.

Read Comments

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

vilken fin tavla. En perfekt tavla för årstiden. Jag antar att ni har snö där uppe du bor. Här är det fortfarande regnigt o grått

Miris Skaparlusta sa...

Nej, vi har lika grått och snöfattigt här. Vi hade snö i mitten av oktober men det försvann ju ...