Mirakelarmband

Det här armbandet tog faktiskt flera timmar att göra, för egentligen ser jag inte att hålla på med såna där små pärlor, men jag ville göra något mer avancerat än att bara trä pärlor på en rak tråd. Och jag börjar misströsta om att få tillbaks synförmågan på höger öga, så det är lika bra att vänja sig att göra saker även med detta handikapp ...
 Det hade nog varit enklare att trä på en smyckewire för då hade jag kunnat trä på småpärlorna direkt. Nu fick jag oftast sitta och peta upp hålen i dessa pärlor med en pinne först innan jag kunde få den elastiska tråden igenom, det var det som tog mest tid. Men jag ville ha elastisk tråd bara för att slippa pillrandet med lås och avslut.
De större mirakelpärlorna var det inget problem med, dom har så stora hål så att den elastiska tråden går igenom två gången, vilket var nödvändigt för denna modell.
 Så här träs detta armband. Först en stor pärla (nr 1), sen två små och så en stor (nr 2), tre små, en stor (nr 3) och två små. Sen ska tråden tillbaks genom den stora nr 1, och så tre små, en stor, två små och tråden igenom stora nr 2 ... Och så fortsätter man så enligt skissen.

När det är lagom långt får man passa ihop ändarna så att näst sista stora hamnar vid nr 1 och den sista vid nr 2 och sätter ihop armbandet först med tre pärlor mellan den sista stora och nr 2.  Och så länkar man ihop nr 2 och den näst sista stora, lägger till tre små och knyter ihop under nr 1 där den första trådänden finns.


Read Comments

1 kommentarer:

myrica sa...

sååååå himla fiiint armband.
läckert.
kram