Makramé-experiment

Eftersom jag i alla fall lärt mej hur man gör vanliga makraméknutar så är det dags att utveckla knytandet tyckte jag. Så jag tog och experimenterade. Det är fortfarande bara vanliga knutar och lite pärlor, men i en mer utmanande kombination.

Färgkombinationen kanske är lite skräckinjagande, men jag säger väl att det var för att göra instruktionerna mer överskådliga ...
Här kommer en kanhända överdrivet petig instruktion ...
 Det blir ju dubbelt så många trådar att hålla reda på jämfört med ett vanligt enkelt armband. Jag spände upp två gröna och två neonrosa (nylonsnöre) trådar. Sen knöt jag några knutar med grönt på de gröna och rosa på de rosa. Pärlorna träddes på den ena av de två spända trådarna i vardera färg, för i nästa steg ska den ena gröna och den ena rosa knytas ihop så dom måste var fria ...
 Jag tog en av vardera färgen av knyttrådarna och knöt över de två trådar som INTE pärlorna sitter på. Sen ska pärlorna placeras på ömse sidor om mittenknytet. Då träs de knyttrådar som lämnades (som alltså inte användes i mitten) genom pärlorna så att alla knyttrådar finns nedanför pärlorna.
 Och så göra man två parallella knytningar igen med respektive färg - här är den gröna sidan klar ...
 ... och här också den rosa.
 Dags att knyta i mitten igen med en av vardera färg. Här gäller det då igen att se till så man knyter på rätt trådar så att två är fria för nästa par pärlor på sidorna ...
 Här kommer dom ... Och då är det dags igen att dra de kvarlämnade knyttrådarna (de övre på bilden) genom dessa pärlor.
 Här syns det att en grön tråd kommer genom de vita pärlorna och den andra kommer från mittknytet ...
 ... och här samma sak med de rosa trådarna. Sen är det bara att upprepa proceduren till lagom längd uppnåtts.
 Jag knöt två kompletta knutar där färgerna knöts för sig, och tre omgångar i mitten, vilket ungefär motsvarade två pärlors bredd.
 Klart!
 Eftersom det är dubbelt så många trådar så gjorde jag två separata "lås".

Jag använde ju bara svarta och vita, men pärlorna finns i fler färger.
Röda, blå, ljusblå, gröna, gula, ljusrosa, lila, orange och så vita och svarta. Det är plastpärlor 6x5mm stora och med ca 3mm stora hål. Jag säljer dom i påsar om ca 30 gram = ca 300 st för 15 kr. Behövs bara några stycken i utvalda färger kostar dom 5 öre styck. Till armbandet använde jag 32 stycken vilket blir 1,60.

Read Comments

0 kommentarer: