22 nov. 2012

Enklaste nissen

Jag vet ännu inte när det är skyltsöndag här i Boliden - stor risk att jag faktiskt missar det, fastän jag sagt att jag ska ha öppet butiken då. I alla fall så borde jag försöka göra lite julpynt till skyltfönstren, men som vanligt den här tiden på året så vill jag helst bara gå i idé och vänta på att julen är överstökad. Om vi åtminstone haft lite snö! Den vi fick tidigare har ju för länge sedan försvunnit och det har mest varit regn och flera plusgrader på sistone.
Jag får försöka göra ett ryck i morgon och se om jag hittar något att återanvända (det är väl ingen som märker om jag skyltar med samma saker från år till år, eller?)
Tre små tomtenissar gjorde jag ändå idag, och blir det inget annat så kan jag väl göra ett helt gäng såna och peta in dom lite här och var i skyltningen, för dom är då väldigt enkla att göra ...
 Tre glada nissar. Dom kan hänga, klänga, sitta och möjligen stå (med något att luta sig mot) ...
Till tre nissar behövs en röd och en grön piprensare, lite tjockare modell, tre ansiktspärlor och lite röd filt. Eventuellt tråd till upphängning och så lite lim.
Dela piprensarna i tre delar. Vik en grön bit på mitten och knyt fast eventuellt en tråd i viket. Trä på ansiktspärlan (med ev. tråd igenom). Vira en bit röd piprensare till överkropp och armar. Klipp en trekant av filten så den blir lagom runt huvudet. Stryk lim på luvan och sätt fast den på huvudet. Tryck ihop mitt bak och låt den eventuella tråden gå ut genom toppen på luvan. Klart!

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...