17 okt. 2012

Tredje vändan till ögondoktorn ...

Jag som inte brukar vara till stan mer än max två gånger per år, har nu varit ner tre gånger på två månader (plus en vända till Umeå). Det är ju min eländiga synnervsinflamamtion som föranleder detta. Idag var det alltså tredje gången till ögonkliniken. Först fick jag som vanligt göra den där oerhört jobbiga synfältsundersökningen som tar typ en timme! Sen träffade jag doktorn en stund och han undrade vad neurologen i Umeå sagt, om hon också trodde på MS. Själv menade han att det till 99% var MS - han hade aldrig under sina 10 år som ögonläkare träffat på något fall med synnervsinflammation av annan orsak.
Angående den där eventuella behandlingen (högdoskortison intravenöst) som kan ges, så sa han att det var bara i allra yttersta nödfall den användes - t.ex. om båda synnerverna var drabbade - och det är på grund av de svåra biverkningar som kan komma av behandlingen. Dessutom påverkar inte behandlingen slutresultatet, utan det är bara för att det ska gå fortare.
Så det är bara att vänta och hoppas på bättring. Det brukar ju gå tillbaks i stort sett helt (även om det tar tid, jag skulle nog få räkna med minst ett halvår), men det är inte alltid det går till sig ... Ujjj! Det som var lite mysko i mitt fall var också att det först börjat gå åt rätt håll och sedan blivit sämre igen - så brukar det inte alls bete sig. Han spekulerade om att det kunde vara så att jag fått en ny inflammation på synnerven innan den första gått över ... Suck! Men i alla fall har det nu ändå gått åt rätt håll senaste veckan, så det är bara att hoppas, hoppas, att det fortsätter i den riktningen.

Jag hade ju lite tid före jag skulle på ögon och då kollade jag om nya allvädersstövlar, eller vinterskor, men jag hittade inget som kändes så där riktigt rätt. Däremot var jag in på Clas Ohlson och köpte en pannlampa ...
Nämligen för det att jag ser så förbaskat dåligt med bara ett öga, att jag behöver lite extra belysning när jag ska leta efter nåt i mina små påsar och lådor i butiken. Och för övrigt kan den ju vara bra om det går en propp och man ska treva sig fram i mörka rum, eller i någon skum garderob. Och som cykellyse eller för promenader i dåligt upplysta kvarter. Jag har också beställt en lupplampa som jag hoppas kommer snart. Den har ett runt lysrör och i mitten sitter ett förstoringsglas - nånting som jag behövt långt innan jag blev halvblind.

Jag beställde den från conrad.se

Naturligtvis missade jag 14.30-bussen hem så jag fick fördriva ännu en stund på stan till 15.45. Med pupillförstorande droppar i ögonen är det ingen höjdare att gå och shoppa (som jag för övrigt inte känner för), men Kupan ligger ju vid busstation så dit gick jag.
Och fyndade detta:
 100 kr totalt blev det!
 Ett par svarta jeans med EN blingig bakficka (den andra är bara vanlig). Det står Trussardi Jeans på fickan. Byxorna var uppfållade i lagom längd, tyvärr inte på det rätta sättet, med det får duga. Dom är en aning för stora men det blir bra som vinterjeans så man får 2-3 par långkalsonger inuti. 50 kr.
 En liten stickad trekantig sjal/halsduk i färgglatt lurvigt garn. 20 kr.
 Det är lite glitter också ...
Och en stickad tröja i två lila nyanser plus lite ljusblått och grönt. 30 kr.
Så jag är hyfsat nöjd med dagen i alla fall!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde ha rätt till en del synhjälpmedel från Syncentralen, du kanske kan konsultera dem? Ta hand om dig!

Miris Skaparlusta sa...

Tack för tipset "Anonym".

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...