11 okt. 2012

Till en vinterbrud?

Min hjärna är synnerligen seg för tillfället och det tog en bra stund innan jag fick kläm på hur jag skulle trä bandet genom ringarna för att få ihop det här. Om det beror på synnervsinflammationen eller om det är det är kognitiv svikt (som också kan vara ett ms-symtom), men jag har haft verkliga problem med att få ihop synintryck och tankeverksamheten på sistone - det känns lite oroväckande. Dom senaste 3-4 dagarna har synförmågan i alla fall börjat gå åt rätt håll igen, inte så att det är nån nytta med ögat än, men dimman börjar luckras upp så smått ...
 Att pillra på med några pärlor är alldeles för mödosamt, men när jag hittade en undanlagd påse med dessa glittriga silverringar (finns guldfärgade också) så kom jag på att fläta ihop dom med ett satinband. Eftersom ringarna är frostigt glittriga så gick tanken till vinter och för att förstärka vinterkänslan så valde jag ett vitt band. Vitt för ju också tankarna till bröllop, så det blev ett armband till en vinterbrud tycker jag. Å andra sidan är vitt snyggt till en solbränd arm, så det kan ju passa till en sommarbrud också ...
 Och för en mer romantisk stil så satte jag inte på något lås utan gjorde så att man knyter ihop satinbandet till en rosett. På bandändarna sitter 5mm silverkulor.
Här syns det hur bandet flätas genom ringarna så de hålls ihop. Det är att få ihop de tre första som kan vara knepigt, innan man fått dom i rätt ordning, men sen är det ju inte så svårt egentligen (om inte hjärnan har förvandlats till en seg kola) ...
Jag försökte hitta nån tutorial som visade tillvägagångssättet, men fann ingen, så jag har gjort några instruktiva bilder för dej som också är seg i bollen ...
 Jag flätar från höger till vänster. Börja med två ringar och trä bandet som på bilden.
 Ta ring nr 3 och trä båda bandändarna igenom den så här ...
 När du drar åt bandet ska ring nr 3 hamna ovanpå och mellan det två första. Trä bandets högra ände under ring nr 1, så den hålls på plats.
 Fortsätt till vänster med ring nr 4 som kommer ovanpå nr 2, och trä bandet genom glipan mellan ring nr 2 och 4 ...
Ring nr 5 ligger under nr 4 och bandet träs upp mellan dessa ringar. Upprepa steg 4 och 5 tills lagom längd uppnåtts.
Eftersom jag nu kommit på hur man gör, så gjorde jag ett till idag ...
 Jag knöt på mej det här, men jag ska nog sätta bandfästen på detta och ett lås - det är lite knepigt att knyta rosett på sin egen arm (fast det gick).

Jag använde några andra ringar till detta, lite större, mer råa och inte så glittriga ...

Nån stans i den sega kolan kröp ett minne upp av att jag tidigare gjort något i den här stilen fast med guldfärgade ringar och rött band. Och efter att ha bläddrat och bläddrat bakåt i bloggen så hittade jag det - det var ännu en annan modell av ringar och mockaband, men tekniken är densamma ...

2 kommentarer:

HH JaJa! sa...

Jättefina! Och en proffsig tut dessutom. Svårt att tro att det är dimmigt i tankarna. ;)

lopplisa sa...

Effektfullt! Och vilken bra tutorial!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...