Pinterest

Nu har jag skaffat mej ett Pinterestkonto. Pinterest är ett ställe där man kan skapa anslagstavlor där man sparar bilder av allt man hittar på nätet som man gillar. Genom att sätta upp (pin) bilderna delar man med sig av det man hittar till andra som också gillar samma saker. Man kan skapa flera olika "pinboards" för olika kategorier - jag har en som heter Kreativ inspiration - det är den jag har mest bilder på. Så småningom får jag nog dela upp den på lite mer specifierade ämnen, som virkat, sytt, konst, pyssel, smycken m.m.
Här är ett par bilder från denna "anslagstavla" ...



Läs mer om Pinterset på Wikipedia. Och gå in på pinterest.com och skapa ett eget konto. Har du redan ett så gör gärna en kommentar här med en länk så vi andra kan kolla på dina "pins".
Går du in på min startsida på Pinterest så ser du alla mina (bara 5 än så länge) pinboards - förutom "Kreativ inspiration" så är det "Söta katter", "Andra söta djur" och en som heter "Smaskigt!" där jag bara har en "pin" - jag ska börja söka efter recept och "pinna" dom där.
(från mina "Andra söta djur")

Man  kan "pinna" videor också och jag skapade just en ny anslagstavla som heter "Kreativ video" när jag hittade ett par youtubevideor om hur man kan göra "canes" av fimo/cernit-lera. Jag gjorde ju en liten tutorial tidigare om hur man kan göra en enkel blomma, men i de här videorna visar några andra modeller.
 Det som är bra är att man har ett ställe där man kan spara på dom här sakerna som man kanske inte annars hittar tillbaks till, så det är lite som komihåg-lappar för en själv också - under varje bild läggs nämligen en länk till där man hittade bilden. Och hittar man nåt på någon annans anslagstavla så kan man klicka på "Repin" för att spara på sin egen.

Det var inte helt lätt att klura ut hur det fungerar dock, det finns instruktioner här, men bara på engelska. Vad man måste göra efter man skapat kontot är att installera "Pin it"-knappen. Och vart tog den vägen? undrade jag då. Men den hamnar uppe i webbläsarens verktygsfält. Det ser ju lite olika ut beroende på vilken webbläsare man använder, men här är min knapp inringad i rött ...
Det är den knappen man klickar på när man är på en sida med något man gillar. Då kommer alla "nålbara" bilder upp och man klickar på den man vill spara och väljer på vilken "board" man vill sätta den, eller skapar en ny.
När man nålat upp bilder så kan man också få ett mejl senare där det står att någon har "repinned" en av ens bilder och så kan man gå och kolla den personens "pins" och hitta något där som man själv kan "repinna" eftersom man har vissa gemensamma intressen. Pinterest är alltså ett bra verktyg för att hitta och dela med sig av bilder på allt som man är intresserad av.

Read Comments

1 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Jag gillade den virkade klockan och var inne o kikade hur den var gjord.