5 okt. 2012

Makramé

Nu när jag inte kan pyssla så mycket själv, så får jag söka efter inspiration på nätet och dela med mej av. På Allfreejewelrymaking.com  finns en video om hur man gör makraméarmband som det gröna, gula och rosa på den här bilden.

Sen plöjde jag genom min blogg och sökte rätt på alla mina egna makraméknyt. Det är lite olika tekniker och stil på dessa armband (och ett halsband). På en del av inläggen har jag beskrivningar. Och längst ner i det här inlägget har jag en länk till ett inlägg med flera videor.
Grönt kristallarmband.

Tvåfärgat utan pärlor.
Multifärgat spiralarmband.
Vänskapsarmband med fimopärlor.
Silkesnöre och pandorapärlor.
Regnbågsfärgat med silverkulor.
Halsband i svart och silver.
Med bandspänne.
Med porslinspärlor.
Med färgglada knappar.
Med stor fin knapp som lås.
Med en stor fokuspärla.
Och så det första makraméarmbandet jag gjorde - med rektangulära snäckskalsknappar.
Faktiskt är ju det här med makramé något jag kan klara av med min nuvarande taskiga synförmåga - om jag avstår från sånt med en massa pärlor (det är att hitta av hålet i pärlorna som är det knepiga) - så det kan ju bli lite mer av sånt ändå, det är ju kul också ...

Andra knyttekniker finns på dessa youtube-videor

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...