8 okt. 2012

Äppelkräm med russin

Det är ju äppeltider, så varför inte göra äppelkräm. Himla gott blir det och nyttigt också - äpplena rårivs och kokas inte så de har kvar sina vitaminer.
Matlagning är ju inte min starka sida, men den här äppelkrämen går ju knappast att misslyckas med. - det svåraste är väl att få till en lagom tjock kräm ... 
Så här är mitt eget recept på äppelkräm med russin.
Här är ingredienserna: Äpplen, potatismjöl, russin, lättdryck (eller liknande) i äppelsmak (eller päronsmak som var vad jag råkade ha, det går lika bra) och så en lagom mängd vatten. Om man råkar ha väldigt sura äpplen kan man ju ha i lite socker också, men med lagom söta äpplen och med russinen som sötar bra, så behövs inget socker.
Gör så här: Späd (äppel)drycken med vatten i en kastrull (mindre utspädd än om det ska drickas för lite mer smak) i lämplig mängd för antalet portioner kräm, och släng i russin i lagom mängd. Koka upp och gör krämredningen enligt beskrivning på potatismjölsförpackningen. Rör ihop krämen så den blir lagom tjock.
Skala och riv äpplena grovt. Rör ner direkt i krämen så rivet inte hinner börja bli brunt. Så är det klart! 
Ätes med fördel ljummen med en ostsmörgås och mjölk - mmmummmms!

P.S. När russinen är slut kan du återvinna locket på förpackningen ...

1 kommentar:

myrica sa...

Detta lät gott, det måste jag prova.
HA det gott
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...