Tavla med naturmotiv

Här är min första akrylmålning. Den är gjord 1991 för att jag behövde ett arbetsprov när jag sökte till konstlinjen på Solvik. Jag hade väl provat målat som tonåring och med vattenfärger som barn, men blyertsteckning var min huvudgren och egentligen avslutade jag min konstnärliga "karriär" som tolvåring, då prestationsångesten blev för stor efter att jag vunnit en del tävlingar. Så det dröjde rätt många år innan jag som vuxen kände att jag ville börja måla.

 Motivet hämtade jag från ett foto taget någonstans uppefter vägen mot Norsjö tror jag. Hade jag haft bil skulle jag ha gett mej ut och letat rätt på stället, fast det kanske inte alls ser ut så här längre - fotot togs några år före jag gjorde målningen så det var ju länge sen. Jag har för mej att det är Skellefteälven, men kanske det var en sjö. Om någon som ser bilden känner igen stället så upplys mej gärna om var det är/var. Kanske jag borde fråga min mor om hon minns, för det var hon som körde ..
Jag är särskilt nöjd med att jag lyckades få vattnet i förgrunden att se vattnigt ut, alltså transparent. Däremot var det väldigt svårt att få till den där vassen eller vad det är - jag hade ingen tillräckligt liten pensel för detaljarbetet.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Du är ju proffs Mirris! Båda bilderna är identiskt lika

lopplisa sa...

Verkligen fint!! Kom du in på Solvik?? Det framkom inte riktigt..

/Nyfiken i en strut

Miris Skaparlusta sa...

Jo, jag kom in - jag gick ett år där och fick prova på lite olika tekniker.

myrica sa...

Så fin tavla du gjort, jag blir lite avis(ler)
jag håller på att försöka mig på att måla med oljefärg.mmmmm det är inte lätt.
Ha det gott
kram