11 sep. 2012

Fläta med 4 eller 5 trådar

Att fläta med tre trådar, band, hårslingor eller vad det nu är man flätar, det kan nog alla - men hur flätar man med fyra eller fem? Jag hittade en video på Youtube som visar detta, och idag gjorde jag en fyrfläta av silkesnöre.
Snodden jag gjorde räckte precis till två varv runt armen.
Färgerna är marinblå, petrol, svart och ljusblå.
För att hålla ihop snörena i ändarna använde jag remfästen som man viker ihop över snörena. I det ena satte jag ett klolås och i det andra en förlängningskedja. Jag inser att jag gjorde inte alls som i videon, för min flätning åstadkom att den ljusblå tråden höll sig i mitten hela tiden - och det blev ju egentligen en rätt fin effekt ...
Här är videon som visar hur man flätar med 3, 4 och 5 band eller trådar (eller hårslingor). Det är en massa snack, men spola fram en bit till ungefär 2.50 in i videon, så börjar hon visa hur man flätar med 4 band. Och en bit längre fram blir det fem som på bilden.
En video från TIAT som visar en rund 4-fläta. Det här är en helt annorlunda teknik som gör en rund fläta istället för som ovan en platt.
En annan TIAT-video som visar hur man gör en "snake"-fläta. Den här ser ju ut som en vanlig platt fyrfläta, men ännu en helt annorlunda teknik.

2 kommentarer:

myrica sa...

Så läcker det blir med en massa band.
HA det .
hoppas att du ser mer och mer.
kram

Miris Skaparlusta sa...

Jo, jag gillade också det där med flera olika band. Funderar på att göra ett hårband med olika tygremsor så där ...
Tyvärr känns det som om synförbättringen stannat upp, och inte är det mer än kanske 10%, som jag har det nu ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...