25 sep. 2012

Dagens gästpysslare

Nu gäller det att jag håller reda på vem som gjorde vad - det var nämligen fyra pysslare här idag! Maja, Lina, Sanna och Amanda. Och så gjorde jag ett par örhängen också ...
 Lina gjorde ett par örhängen av två stora läckra gröna uddapärlor och ett mobil/nyckelringshänge med frostade blomblad och gröna blad av akryl och grön mobilsnodd..
 Maja gjorde tre armband med seed beads på memorywire. Oftast gör man flera sammanhängande varv med memorywire (som t.ex. dom här) och slipper då sätta på något lås. Men Maja ville ha tre separata armband så dom har klolås.
Maja gjorde också ett mobil/nyckelringshänge (hon har gjort så många så hon får räknas som proffs på det). Här är det några "tantrosa" pärlor, en cerise plastpeaceberlock och en guldfärgad metallpeaceberlock (som hänger i en bit fuchsiafärgad kedja) och ett rosa prismahänge. Och så satte hon den söta kattberlocken på en halsrem.
  Sanna gjorde ett bokmärke med färgglada pärlor och ett drakhänge
Och eftersom det blev onödigt billigt (!), så gjorde Sanna också ett armband till sin mamma av en silverkedja och två berlocker - peace och love. Och så ett par creolörhängen med ankare.
Så här ser ankarberlocken ut. Den är 23x20,5mm stor och kostar 3 kr/st.
Amanda var här för första gången och hon gjorde också ett par creolörhängen. Hon satte på lila plastpeaceberlocker och stora akrylbikoner, och så hittade hon några tibetsilvermellandelar som låg och skräpade på bordet ...
Dom här mellandelarna var det visst (tsmd10) som är 5,5mm stora och kostar 50 öre/st.
 Igår kväll såg jag en video om hur man kan göra häftiga örhängen av plastflaskor (!). Men jag har ingen lämplig plastflaska så jag funderade på vad annat man kunde använda för att göra stora runda örhängen. Och kom på att jag har prismareflexark i olika färger. Så jag gjorde ett par örhängen som inte alls ser ut som dom i videon, men dom är i alla fall rätt stora och häftiga!
Jag klippte remsor av prismareflexen, snurrade ihop en remsa till de två inre cirklarna och en annan till den yttre. För att hålla ihop remsorna gjorde jag hål med en stoppnål och stack en hattpinne genom hålen. På pinnen satte jag några mirakelpärlor.
Jag har visst inte gjort något inlägg tidigare om just prismareflex, men ett om en reflexmaterialsats  Prismareflexarken finns i flera färger förutom orange - blå, grön, lila, cerise, gul och vitrosa. Nu har jag inte så många hela ark kvar (23x23cm 20 kr), men det går att få i mindre bitar. 
Grå reflex som kan strykas på ett plagg eller annat har jag mer av. De arken är 25x25 cm och kostar 20 kr. Kan också köpas i mindre bitar.
Och så har jag vävda band med reflexprickar i mitten. Dom är 1 cm breda och finns i svart, gult, grönt, blått och mörkrött. De kostar 15 kr/m.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...