14 sep. 2012

Akvarellporträtt

Måla akvarell har jag egentligen aldrig sysslat med. Vet inte varför, men förmodligen för att det är en svår teknik som kräver övning för att man ska bemästra teknikens möjligheter - och jag är inte mycket för att öva, blir det inte bra på en gång så tappar jag lusten. Man måste planera målningen också, på ett helt annat sätt än om man målar med akrylfärg - man kan inte bara måla över om det blir fel ...
Häromdan hittade jag i alla fall en akvarellmålning som jag gjorde när jag gick konstlinjen på Solvik.
Jag har alltid ritat människor och det är det jag är bäst på, så ett porträtt föll sig naturligast, och det blev väl rätt bra. Pappret är buckligt, det är därför det är skuggor i bakgrunden som egentligen är helt vit. 
Nån dag kanske jag letar fram akvarellfärgerna och provar igen ... Jag har en hel del akvarellpapper så jag kan ju kosta på mej att öva ändå ...

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Det tycker jag att du skall göra för du har talang!Kanonfint porträtt!

Miris Skaparlusta sa...

Tack Susanne!

myrica sa...

Vilken fint porträtt så himla duktig du är.
ha det bra
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...