9 aug. 2012

Nitarmband + regnbågsarmband

När Julia var in i lördags hittade hon ett påbörjat armband av läder med nitar - i en loppislåda! Hur den hamnat där begriper jag inte. Det var länge sedan jag påbörjade det där armbandet och sen har jag glömt bort det. Men när det nu dök upp så såg jag till att göra det färdigt.

På en bit skinn hade jag monterat tre blomformade nitar och så satte jag några pärlor på en fuskmockarem.
Jag gjorde små öppningar i skinnremsan så mockaremmen kunde träs igenom på några ställen.
I ändarna satte jag bandfästen, 13mm breda, som man bara klämmer fast i bandet. Och så satte jag på ett magnetlås.

Jag tyckte dom här två armbanden gjorde sig snyggt ihop ...
Det andra armbandet är gjort av pony beads i en massa färger, trädda på nylonsnöre.
Man trär med två snörändar från motsatta håll genom pärlorna. Jag trädde alla pärlor på den ena tråden först och sen med den andra tråden genom två åt gången, men man kan ju ta pärlorna allt eftersom och trä med båda trådarna. Äsch, jag gör en bild som förklarar bättre, förhoppningsvis ...
Egentligen väldigt enkelt ... Och så fortsätter man till man har lagom längd. Man kan göra så här med bara en pärla eller med 4-5 ...
Jag gjorde makramélåsning på det här armbandet, som kan anas på den här bilden ...

Förresten, kom jag just ihåg - Julia hade hittat på ett armband gjort av blåfärgad koppartråd och en bit svart tjockare vaxad bomullstråd.
 Det är löst flätat och har som låsning en knapp, och en ögla av koppartråden i andra änden.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...