17 aug. 2012

Ett ögonblick ...

Idag har jag varit på ögonmottagningen - och fick veta att jag har en synnervsinflammation. Fast egentligen är jag för gammal för sånt, sa doktor, så då känner jag mej ju lite yngre bara för det ... Det började igår med att jag upptäckte att jag såg knappt något med höger öga, det var mest bara en suddig grå fläck. Och så har jag haft ont kring och bakom ögat i veckan, men det trodde jag berodde på att jag suttit för mycket framför datorn. I alla fall ringde jag 1177 idag och pratade med nån, och hon ringde ögonmottagningen och så fick jag komma på studs. Hur mycket det än klagas på kötider i vården, så till ögon får man komma snabbt. Förra gången, då jag drabbats av glaskroppsavlossning, fick jag också komma inom två timmar. Och idag hade jag sån tur att Tim var på väg hit, och han fick bara slänga in sitt bagage och vända tillbaks till stan med mej. 
Jag ska på återbesök om två veckor, och så är det bara att hoppas på att det går över, för så mycket annat är inte att göra. Tur jag har två ögon och det ena fungerar då någorlunda, så pass att jag i alla fall kan göra detta inlägg på temat ögon ...
Dessa berlocker fick jag för ett tag sedan. De har ögon på båda sidor och är 11mm i diameter. Pris 2 kr/st.
Ett par något vindögda örhängen ...
Runda akrylögon (evil eye) i många färger, 8mm stora. Pris 50 öre/st
Färgerna är: rosaröda, gulgröna, svartvita, turkos, rödorange, gröna, vitgrå, röda, blå, lila och orangegula.


 Jag har sen tidigare "glasögon" som är platta istället för klotrunda.
Jag fick en fråga om hur man skulle kunna sätta ögon på såna här döskallar. De här ögonen petade jag loss från en strassrondell som ju finns i en massa färger. Strass från 8mm-rondeller passar precis till 12mm-skallarna, det är bara att limma fast. Förresten har jag nog glömt att visa de här skallarna som finns i några andra färger än de benvita, men jag har beställt några fler i olika färger, så de kommer senare ...

Som uppiggning i ögonbedrövelsen fick jag idag två paket (så nu är det bara 21 kvar). Det ena innehöll en hel bunt trevliga band, men dom ska jag återkomma till när jag fått resten. I det andra paketet kom nålarna jag beställt (och lite annat). Det här är nålar för oss synsvaga - man behöver inte sikta rätt i ett litet öga, utan det är bara att dra på tråden. 
 Bakänden av nålen är som ett V där man lägger tråden. Sen är det en öppning i botten på V-et, så man drar tråden neråt och så klämmer den sig igenom och hamnar i ögat. Det går ganska trögt och tråden kan gå av, men jag antar att det går lättare när man gjort det några gånger. Det är ju två ögon på nålen, men det nedre är nog bara ett vanligt nålsöga tror jag.
 Längden på nålarna är 36-42mm. Jag säljer dom för 3 kr/st eller en hel förpackning med 12 st för 24 kr.
Mina egna ögon har efter några timmar blivit återställda efter pupillvidgande droppar - jag var tämligen svartögd ett bra tag. Jag har alltid påstått att jag har blågrå ögon , men på gamla dar har jag upptäckt att det är en hel del ljusbrunt i dom också, så nu är dom blågråbrunspräckliga ...

1 kommentar:

myrica sa...

Det där med ögat lät inte kul.
hoppas det snart går över.
Ha det kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...