20 aug. 2012

Äntligen nytt golv!

Äntligen! Efter fem år så har min renovering av farstun kommit nån vart. Jag har ju inte kunnat bestämma mej för vad jag skulle göra med golvet, och det har gjort att inget blivit färdigt. Jag har provisoriskt byggt för en dörr (den till lägenheten nere, en ny provisorisk dörröppning från trapphallen istället), men för att göra den klar och kunna tapetsera så behövde jag veta vad jag skulle göra åt golvet, för det går ju en bit under den nya väggen.
Nu i sommar bestämde jag mej i alla fall för att det fick bli ett vinylgolv, och det blev Tarkett Extra, Flagstone - Dark grey, som ser ut så här ...
(bild från Vi i villa)
Och eftersom jag fick hem golvet härom veckan och Tim var här i helgen, så fixade vi mitt nya golv. Så här såg det gamla ut ...
Både trasigt och fult.
Tim hade tömt farstun och tagit bort golvlisterna och den provisoriska väggen.
Väggen och dörren som ska byggas för. Jag har spacklat övriga väggar för att kunna tapetsera. Den ursprungliga väggbeklädnaden är grön väv - gräsligt hemsk! Och alla dörrar på nedervåningen var så här mörkbruna innan jag målade dom vita.
Jag började peta och slita lite i golvet där vid dörren, sen fick Tim ta i (han har ju både bättre rygg och större muskler än jag).
Så här såg det ut när det var utrivet. Efter att ha städat upp la vi in det nya golvet för att skära till det (lite knepigt i hörnen) och sen var det bara att bre ut lim och trycka dit golvet. Det tog totalt ca 2 timmar så det var ju snabbt fixat när det äntligen blev av.
Mitt nya golv - så snyggt!
Nu fattas att måla och sätta tillbaks golvlister och göra färdig väggen och tapetsera ...
För att fira att vi (Tim mest) varit så duktiga, så gjorde jag riktig mat till middag. Ja, jag är usel på matlagning och fuskar för det mesta ihop något som i bästa fall är ätbart. Nu gjorde jag något jag längtat efter på sistone - indisk mat. Närmare bestämt aloo paratha, raita och vegetarisk gryta.
Det blev så himla gott!! Jag använde fullkorns dinkelmjöl och grahamsmjöl till parathabröden så dom blev fiberrika och nyttigare än med bara vetemjöl. Fyllningen är potatis, finstrimlad purjolök och kryddor (svartpeppar, chili, gurkmeja, curry, lite salt). I raitan hade jag riven gurka, gräslök och lite kryddor. Grytan består av potatis, lök, broccoli, tomat och vita bönor (cannellini), med en massa kryddor, det ska vara ganska starkt.
Recept på aloo paratha och raita hittade jag hos Amy. Det här kommer jag definitivt att göra om, det kan ju varieras på många sätt också med olika smaksättningar.
Så det var dom positiva nyheterna. Mindre kul är att min synnervsinflammation känns värre. Suddigheten har blivit mer utbredd, i stort sett hela synfältet nu. Idag har jag också domningar och en brännande känsla i ansiktet på höger sida. Jag har läst på om denna åkomma och det känns inte så kul att få veta att det tar 8-10 veckor innan man (förhoppningsvis) är återställd ...
Ungefär så här yttrar sig synbortfallet - det är väldigt grått och en text kan i bästa fall anas, men läsa går ju inte med det ögat ...

2 kommentarer:

Vendela sa...

Hejsan,
vad skönt att du äntligen hittat ett golv som du gillar. Det är riktigt snyggt! Vill du inte visa upp farsturenoveringen på Byggla? Vi har en entrétävling som du borde delta i. Maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer om Byggla, om byggpresenten du får om du är intresserad och om tävlingen :)
/Vendela

myrica sa...

Så fint det blir, det är väl så himla gott när man har fått bestämt sig hur man vill att det ska se ut.
Jag hoppas att du snart kan se riktigt med ditt öga, för det var inte så mycket du kunde se.
Ha det gott
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...