7 juli 2012

Finurliga knorrar

Jag hittade en video på youtube där det visades hur man gör "knorrar" på en tråd. De kan användas som reglerbar låsning på armband där man har två tampar man drar i för att hålla ihop armbandet på armen - som dessa två - eller mellan pärlor som alternativ till vanlig makramé.
 Här är videon. Där användes en bit av ett sugrör när knorrarna gjordes. Eftersom jag ville prova genast och inte hade något sugrör till hands, så kom jag på att man kan göra dessa knorrar ändå - jag försöker förklara hur längst ner i detta inlägg.
 En snodd (silkesnöre) med övningsknorrar. Det kan behövas lite övning innan man får dom snygga, men det är ju bara att knyta upp och göra om. Lyckas man få till det så kan man ju göra ett armband eller halsband med bara dessa knorrar som "pärlor". Fast det här blev för kort till armband, kanske får det bli ett bokmärke eller så sätter jag det på en nyckelring.
Man kan göra en knorr som avslutning på en rem. Beroende på vad man använder för snöre så kan man (som på videon med nylonsnöre) bränna änden så den fäster, eller limma - då kan man klippa av precis intill knorren
Nu har jag fått dom pärlvita pandorapärlorna med guldfärgade öljetter. Så jag tog några av dom och satte på ett orange silkesnöre och gjorde knorrar mellan pärlorna. Till det andra armbandet använde jag de fläckiga pandorapärlorna.
När man gör låset lägger man de två armbandssnoddarna omlott och gör knorren över. Knorren håller lagom hårt så man kan dra i snoddarna och de håller sig bra när man satt på sig armbandet.

På videon lindas knorren på sugrörsbiten, sen stoppas tråden genom sugröret och så dras knorren av sugröret och snodden dras åt (det visas mycket bra). Men jag kom alltså på att man kan göra knorren direkt över snodden. Man lägger snodden i en ögla och håller ihop öglan där man vill ha knorren.
Öglan bör vara ganska stor för att kunna lindas (man drar ju igenom den sen så den försvinner).
Lång ögla ger bättre svängrum att linda med.
När man lindar kommer öglan att trassla sig runt den tidigare delen av tråden. Håll hårt i knorren medan du reder ut trasslet och se sedan till att den änden (den vänstra) ändå går genom öglan så att den blir låst där i slutet av knorren när den dras igenom.
Dra i den lösa änden så att öglan låser knorren. Jag håller fast i den del av tråden där pärlorna sitter och i den del av öglan som utgör knorren, sen är det bara att dra hela öglan igenom och dra åt knorren ordentligt så sitter den. Svårt att beskriva proceduren så det blir begripligt, men kolla på videon och öva, så kommer du på hur det går till. Och förmodligen finns det nån video som visar den här varianten också - tipsa mej ifall du hittat nån bra. Kanske är det lättare med sugröret - jag ska leta rätt på ett och testa ...

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...