Amazonasarmband

Ja, jag döpte det till det bara för att jag såg ett program på svtplay.se om Amazonas regnskog, samtidigt som jag gjorde det här armbandet.
Det började med att jag hittade några nystan av det tunna garnet som jag tidigare virkade ett par armband av. Det är ett merceriserat bomullsgarn, väldigt tunt, knappt ½ mm. Jag har tidigare hittat några gamla vänskapsarmband och tänkte att jag skulle se om jag kom på hur man gjorde såna. De brukar göras av moulinégarn, men, som sagt, nu hade jag det här och det gick ju också även om det är i tunnaste laget.
Jag tog garnet dubbelt så det blev lite mer att hålla i, och det är som synes fyra färger - grön, röd, gul och lila.

Men jag kom på att jag skulle sätta in pärlor också bara för att göra något nyskapande, och det blev fyrkantiga fimopärlor som också är väldigt färgstarka.
 Jag fick in två av färgerna (alltså 4 trådar) genom hålet i pärlorna och så drog jag de yttre trådarna runt pärlorna. Eftersom det är fyrkantiga pärlor så gäller det att dra åt tråden ordentligt när man knyter första knuten på andra sidan, om man vill att den ska hålla sig på utsidan av pärlorna och inte åka av. Jag alternerade med de gröna och lila resp. de röda och gula på utsidan.
 En video som visar hur man knyter ett enkelt diagonalrandigt vänskapsarmband finns här. Där hittar du också länkar till mer avancerade mönster - det ska jag försöka mej på sen, men med ett tjockare garn för det kan vara en fördel om man faktiskt ser knutarna ...
Jag hade ju gjort en ögla i början och så avslutade jag med att fläta trådarna till två knytband. Man trär alltså det ena knytbandet genom öglan och drar åt och knyter ihop banden. Har man tillräckligt långa knytband klarar man att knyta på sig armbandet själv.

Read Comments

1 kommentarer:

myrica sa...

Vilket härligt armband, fint nu i sommar.
Ha det gott
kram