18 juni 2012

Rester

Rätt ofta blir det ju lite spill och rester kvar efter pysslandet. Och en del hamnar ju i skräpkorgen, men vissa saker sparar jag, utifall att det kan komma till användning. Särskilt blir det gärna bandstumpar över, för om man ska fläta eller knyta makramé så är det svårt att veta exakt hur mycket band eller snöre som behövs, så man  tar lite extra, bara för säkerhets skull. Och då ligger det sen lite udda stumpar och skräpar.
Här är två saker gjorda av stumpar och med tillägg av lite annat. 
Även pyttesmå stumpar kan bli något - det kan bli pyttesmå örhängen t.ex. Här är det små bitar av lila silkesnöre som petats in i guldfärgade remfästen (7x3mm) och fluffats upp. Själva hänget blev totalt 15mm långt, sen tillkommer förstås örkroken. Egentligen hade jag tänkt göra fler såna här små hängen, till ett halsband eller armband, men det var faktiskt inte så lätt att fluffa upp snörändarna som jag trott, så därför blev det bara två. Men kanske blir det så småningom fler - jag har några små rester av svart och gult (efter Jennifers armband) så innan hockeysäsongen startar igen kanske det blivit ett AIK-halsband med svartgula fluffar ...
Ett par andra örhängen med bandrester hittar du här.
Efter makraméarmbandet med stora aluminiumpärlor blev det kvar ett par bitar cerisefuchsia silkesnöre. Och så låg det en bit vinrött mockaband  på bordet. Det var bitar lagoma till ett armband och jag tyckte att dom färgmässigt passade ihop. När jag la dom intill varann så tyckte jag också att dom skulle ligga just så där sida vid sida (istället för att kanske flätas ihop). Så hur skulle jag få dom att hålla ihop?
Jo, det blev med hjälp av "åttor". Dom brukar väl mest användas till att länka ihop olika metalldelar, men nu uppfann jag ett nytt användningsområde. Eftersom silkeremmarna är runda så passar dom perfekt i åttornas rundade ytterdelar, och den platta remmen hålls på plats i mitten där åttan kläms ihop.
 Jag använde sju åttor och fördelade dom någorlunda jämnt utefter armbandet.
Som avslutning använde jag de platta remfästena som man viker ihop - dom är ganska flexibla för olika bredd och tjocklek på remmarna. Sen blev det ett klolås och en förlängningskedja med en liten berlock
Ganska elegant och diskret, men ändå en färgklick ...

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...