Punkigt i svart och silver

Det låg ett par bitar svart silkesnöre på bordet idag - rester från ett makraméarmband - och eftersom jag inte kan slänga något som kanske kan användas, så började jag spåna på ett armband. Och när jag gjort armbandet så ville jag göra ett halsband med silverfärgade plast/ccb-pärlor också och då blev det mitt första makraméhalsband.

 Ganska olika i stil men samma färgtema i alla fall.
 Armbandet blev riktigt punkigt tycker jag. Knäppningen funderade jag på ett tag innan jag kom på det självklara valet, nämligen de där bandspännena.
 Jag knöt fast spännet och limmande knutarna så det sitter säkert.
 Snöret är trätt från båda hållen genom pärlorna som har tillräckligt stora hål för detta, även med så här tjockt snöre. Det är enkelt och snabbt fixat och blir en aning elastiskt.


 Halsbandet med en stor och åtta mindre pärlor gjorde jag av svart vaxad bomullstråd. Jag knöt spiralknutar = alla knutar knyts åt samma håll = alltid den högra eller vänstra över, och den andra tråden under (en beskrivning finns här). Det var svårt att få knutarna jämna tycker jag, man får nog öva lite på detta för att få det snyggt.
 Jag har ju aldrig lärt mej hur man gör ett snyggt lås i makramé heller, utan oftast göra jag bara en ögla i ena änden och sätter en knapp eller pärla i den andra. Till det här halsbandet valde jag att sätta på ett toggle-lås. Först knöt jag fast ett par splitringar och i dom satte jag bindringar som jag fäste låset i.
Jag fick alla trådarna genom mittpärlan, men på de mindre pärlorna drog  jag knyttrådarna runtom, som man vanligtvis gör.

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Så himla fina armband.
HA en härlig helg
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack Myrica! Ha en härlig helg själv!