Midsommarstång

Snart är det midsommar - konstigt med tanke på att sommaren knappt börjat ... Och om det fortsätter som det varit dom senaste veckorna så kanske det inte blir så kul att skutta kring stången - med stövlar och regnställ ... Så en liten inomhusstång kan vara bra att ha i reserv - kanske inte att dansa runt, men för stämningen skull ...
Jag hittade en som jag gjort för massor av år sedan. Den var inte alldeles klar, det fattades ett fotstöd så den kunde stå upp, så det fixade jag nu.

Stången är gjord av två blompinnar som bundits ihop till ett kors, och virats med tjock grön piprensare. Sen är den dekorerad med diverse små tygblommor och blågula band. Stången är 40 cm hög (som är blompinnens hela längd), den vågräta pinnen är kapad till 25 cm.
 Kransarna görs förstås bara av en piprensare som viras till en lagom stor cirkel, dekoreras och binds fast.
Jag gjorde stöd av kraftig plastad järntråd som jag tejpade fast på nederdelen av blompinnen (som var "naken"). Sen virade jag en bit gräsgrön filt runtom för att dölja tejpen och satte dit några blomkvistar. Och så gjorde jag en rund "gräsmatta" som döljer "fötterna". Blommorna längst ner är en ljusmanschett som jag klippte upp själva plastringen på, så jag kunde få den runt stången.
 Så här ser det ut på undersidan.
Den gröna plastade järntråden (för trädgårdsändamål) är mycket stabil. Jag böjde den i rät vinkel och gjorde en ögla i ytteränden så man slipper en vass ände att göra illa sig på. Man får anpassa längden på "fötterna" beroende på hur högt och tungt själva föremålet är, så det får tillräcklig balans. Jag gjorde ganska långa fötter, ca 8-9 cm, och min midsommarstång står stadigt på dom.

Read Comments

3 kommentarer:

Susan sa...

Så fiffigt! Du är verkligen konstruktiv!
Hja ett sådant midsommarstång lär vi också behöva här nere. Tummen ner för vädret!!!

Miris Skaparlusta sa...

Ja, det är nog dax att inse att vi har inte fyra årstider längre i det här landet - det är två; vinter och regnperiod!

myrica sa...

vilken söt midsommar stång.
HA en bra dag
kram