Mandala-skisser

 Medan jag funderar över vad jag ska brodera, när jag nu rett ut garnhärvan, så har jag suttit och ritat mandalor som inspiration. Jag har tänkt att eventuellt kombinera applikation och broderi. Lite sånt har jag ju gjort tidigare - en suzaniinspirerad kudde och en nålbok av filt - men där var broderandet mest bara för att fästa applikationerna. Nu är det ju meningen att broderiet ska vara den väsentliga delen så nu kan jag göra lite mer invecklade och detaljerade mönster än dom jag gjorde för applikation.

Jag använde programmet Twisted Brush som jag skrivit om tidigare (här och här). Just den här "penseln" som jag använt för mandalamålning finns bara i pro-versionen.
Man ställer in hur många gånger det man ritas ska upprepas, så om jag ställer in på 8 så upprepas det jag ritar på sju ställen till utifrån en mittpunkt. Det går alltså snabbt att åstadkomma ett heltäckande mönster.

En aning beroendeframkallande är det ju också eftersom det är så kul, så jag kunde ju gärna hålla på hela dagen ...
Förutom som broderiinpiration så tänkte jag att jag skulle kunna måla de här mönstren, eler göra collage ... Jag har ju fyrkantiga målardukar i olika storlekar, både med och utan ram. 

Lite pärlor eller knappar kan man ju lägga in också, både i ett broderi och en målning ...


Nu får jag hejda mej lite ...
Ifall jag nu inte kommer igång med broderandet, så började jag skissa på en pannå för att kanske i alla fall måla en mandala ...
Jag hade tidigare målat tre såna här ramar svarta, men inte kommit igång med motivet på tavlorna. Så nu tog jag en av pannåerna och började skissa. Jag mätte ut mittpunkten och gjorde ett par cirklar. Och så gjorde jag stödlinjer för att få åtta lika delar att bygga mönstret i. Skissen är inte färdig, men jag kan börja måla och sen bara fylla i detaljer direkt med penseln. Måste fundera ut vilka färger jag ska ha ...
Jag har använt pannå med ram, där ramen är 26x26 cm, och pannån 20x20 cm.
Det blir snyggt med tre matchande tavlor på rad och jag har tidigare gjort dessa med turkosa ramar, och de första jag gjorde, där jag satte på gipsplattor med kinesisk text. Sen fick jag en beställning i samma teknik men lite mer diskreta med vita ramar

Read Comments

1 kommentarer:

farmor ankus sa...

Vilka härliga bilder, det har jag inte gjort någon gång, det ser kul ut.
HA en bra dag
kram