Diskettåtervinning del 2 - minibok

Nu har jag gjort en minibok av ett av diskett-"locken". Kolla mina tidigare diskettåtervinningar här.

Eftersom jag tänkte lägga in några sidor med text i boken, så tog jag den svarta av plast. De av metall är mycket styvare och lämpar sig mindre bra om man vill kunna bläddra i boken. Vill man lägga in ett par foton istället för en text så är det ju inte lika nödvändigt att kunna öppna upp helt (man kanske vill hålla innehållet i sin bok lite hemlig också).
Texten råkade jag hitta när jag röjde och rensade häromdan. Det var en anteckningsbok med lösryckta noteringar och så en haikudikt. Jag antar att jag skrivit den själv även om jag inte minns det - jag har googlat på ett par rader och dom finns då inte på internet.

 Jag la också in några kinesiska ord. - "Drömmare" och "att starta ett nytt liv". Kinesiska ord och uttryck hittar du i massor här (sök på engelska ord).
För att få alla texter i lagom storlek la jag in textrutor i ett word-dokument och gjorde dom 3x4,5 cm stora, vilket är ungefär hur stor boken är.
Med Times New Roman storlek 9 rymdes det två haiku i varje ruta. Jag placerade rutorna staplade på varann så här, så jag kunde klippa ut hela dikten i ett stycke och sen vika ihop till boksidor. De kinesiska orden klippte jag ut för sig och limmade på insidan på det mönstrade pappet.
 För att få en liten färgklick använde jag ett mönstrat papper som innerpärm så att det skulle synas i bokomslagets fönster. Jag limmade textbladen inuti och sen band jag ihop det hela med en garnstump och gjorde en ögla upptill.
 Bokens insidor.
 Och så limmade jag fast inlagans rygg mot pärmens insida, så var boken klar.
Enkelt att hänga på en rem, eller sätta på mobilen eller till en nyckelring.
Här är hela texten:

En skymning ropar
Är livet till ända nu?
När natten kommer

Tystnad i natten
Livet tar nu en paus
Drömmaren lyssnar

Natten ler försynt
Ser drömmar smyga förbi
Vem är drömmaren?

En gryning gäspar
Sånger hörs i stillheten
Livet återvänder

Dagen mumlar tyst
Vart tog drömmaren vägen?
I dagljusets hets

Lämna allt därhän
Sök drömmen i dagens ljus
Dröm för livets skull

Du kan läsa om haiku här. Jag använde den vanliga formen med 5-7-5 stavelser. Den strama formen gör det på ett sätt enkelt att skriva haiku - man måste hålla sig kortfattad och strunta i vanlig meningsuppbyggnad. Jag har ju annars tendens att bre ut mej i långa och komplicerade texter - som du kan upptäcka i min skrivarblogg. Och eftersom den inte uppdaterats på 8 månader så ska jag lägga in den här dikten där också ...
Det här inlägget är ett svar på Klockarbarns utmaning tema återbruk 2012.

Read Comments

3 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Trevligt att du hittat till min utmaning. Rolig idé du har kommit på. Du kan väl lämna länken till ditt inlägg i länkvertyget i min blogg så hittar fler till din blogg.

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag undrade hur man skulle länka - såg inte det där länkverktyget när jag var in ... Nu ska jag kolla på dom andra också!

farmor ankus sa...

Vilken söt bok du gjort, jag gillar den, men har man några sådana kvar tro......
HA en bra dag
kram