17 maj 2012

Blåvita porslinspärlor

Mycket fina porslinspärlor - vita med blått mönster.
Pärlorna är 12,5mm stora och har ca 3mm stort hål. De kostar 2 kr/st.
Jag gjorde ett makraméarmband med dessa pärlor och blått silkesnöre. Det behövs 1,5 m snöre till detta armband. Jag använde 6 pärlor, varav den sista fungerar som knapp.


Snöret är 3mm tjockt och går igenom hålet utan problem. Det som behövs är att hålla ihop änden på snöret och det fixade jag genom att sätta en bit tejp runt änden och en bit utanför, till en smal spets. Då kan man lätt stoppa in spetsen genom pärlan och dra ut snöret.
Jag har några andra porslinspärlor också: Blommiga och små enfärgade, nyckelpigor och vita hjärtan med blå blommor, svarta hjärtan, pandorapärlor, Stora häftiga porslinspärlor.

3 kommentarer:

Susanne sa...

Jag har ett halsband som består av likadana pärlor. Vet dock inte om dem är av porslin Halsbandet köpte jag som ung för ungefär 25 år sedan.

farmor ankus sa...

Vilket fint armband du fixat, pärlorna är sommriga.
Hoppas din helg blir fin
kram

Pysselfarmor sa...

Supersnyggt!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...