14 maj 2012

Årets första potatisskörd!

Jo, minsann - här ligger snön fortfarande i drivor, men igår grävde jag upp mina första potatisar!
Så här såg dom ut!
Naturligtvis är det potatisar som blivit kvar i jorden sen i höstas och övervintrat under snön. Jag brukar ta upp mina potatisar när jag behöver några, och dom sista kan bli kvar tills snön kommer. Och dom klarar sig faktiskt! Dom har anlagt vinterskal och har förstås inte det där tunna färskpotatisskalet, men dom är ju ändå årets första potatis att skördas, så det är väl på ett sätt färskpotatis. Jag kokade två av dom till middan igår och dom var hur goda som helst.
Jag brukar ju inte ha recept på den här bloggen - det är lite utanför ämnet och så är jag ju värdelös både på att laga mat och baka. Men den rätt jag gjorde igår är både snabb, enkel, nyttig och god, så här är ett tips för dom som vill ha maten snabbt på bordet. Min 10-minuters makrill och potatistallrik.
Jag kokar potatis i mikron, det är därför det går så snabbt. Ska man bara koka ett par potatisar så är mikron suverän. Jag skalar potatisarna först (om man kokar med skal får man nog göra några hål i skalet först så inte potatisen exploderar), lägger dom i en mikroskål med 2 cm vatten (dom behöver inte vara helt i vatten alltså, vilket kortar koktiden). Två medelstora potatisar tar ca 4 minuter att koka - koka inte för länge för då blir dom både mosiga och sega. Salta efter kokning. Till den här maträtten brukar jag också lägga i lite strimlad purjolök som jag kokar tillsammans med potatisen, men jag råkade glömma purjolöken denna gång. Sen blandar jag makrill i tomatsås med creme fraiche och lite vatten och värmer upp - riven ost kan också röras i. Som tillbehör några buketter broccoli - givetvis också kokta i mikron - det tar 2-3 minuter beroende på hur mycket man tar. Klart!

2 kommentarer:

Susanne sa...

Vad gott det låter! Det där med makrillen skall jag pröva. Men potatisen föredrar jag att koka på spisen :)

Miris Skaparlusta sa...

ja, har man en hel familj att koka potatis till så är det bättre att koka på spisen, men blir man bara plötsligt tvärsugen på en potatis, så ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...