Flätad papperskorg

Jag har muttrat en del över att jag inte haft någon papperskorg uppe där jag sitter vid datorn. Det blir en del papper som ansamlas och svämmar över på bordet här, så det vore ju en bra idé att kunna slänga det som ska slängas direkt - då blir det ju lättare att hitta det som man behöver också ...
Så idag bestämde jag mej för att göra en papperskorg. Det föll sig lämpligt också då mina pälsklingar började gnälla om mat mitt på eftermiddan och jag kände ett behov av att få smita undan. Så jag gick ner i butiken och började korgflätningen. Sen ringde Tim och jag satt och surrade med honom när jag plötsligt hörde dörren öppnas. Jag hade stängt tre (3) dörrar efter mej när jag gått ner - fastudörren, källardörren och bakdörren in till butiken. Men jag hade inte låst nån ... Och Stella öppnar alla dörrar som inte är låsta (utom ytterdörren som är för tung), så efter en timma eller så hade hon tyckt att jag varit borta länge nog och letade rätt på mej, och Ziggy hängde förstå med ...
Så vi fick gå upp och äta middag alla tre innan jag kunde återvända ner och fortsätta med projektet, som faktiskt blev klart.

En tämligen vind och sned papperskorg blev det, men den fungerar i alla fall. Den är lite gles i botten så det är inte värt att slänga pyttesmå saker i den (om jag inte sätter en plastpåse inuti), men det var ju mest för papper jag behövde den. Fast Ziggy tyckte han kunde bo i den och hoppade ner (två gånger), men den tippade ju bara omkull för den har för liten botten för att han ska kunna ligga i den ...
 Jag använde såna där flätade vete/halmband i två färger. Dom är i sig själva en aning krokiga och inte särskilt lätthanterliga, så man ska nog inte förvänta sig en alltför prydlig korg av dessa. Jag flätade ihop bottnen med 9x9 band (det är bara 7x7 på bilden, jag la till två när jag insåg att den blev för liten annars). För att hålla ihop bottnen limmade jag fast de yttersta banden med limpistol.
 Jag valde en teknik där man trär på band varv efter varv, istället för den variant där man fortsätter med bara bottenbanden som viks upp och flätas ihop med varann - sån här typisk spånkorgsflätning.
(bild från Slöjddetaljer)
Det skulle behövts en massa fler klämmor för att hålla styr på en sån flätning med dessa band kände jag. Men jag ska visa hur man gör det nån annan gång (med pappersremsor kanske).
Med den här tekniken klipper man istället ett antal band i den längd som omkretsen på korgen ska vara och sätter ihop dom till cirklar. Jag la ändarna lite omlott och satte ihop dom med häftapparaten. Sen är det bara att vika upp bottenbanden och trä på cirkelbanden och fläta ihop ett efter ett. För att hålla banden på plats satte jag en sån här klämma i varje hörn och flyttade upp klämmorna för varje nytt varv. Då och då får man dra till de lodräta banden och strama upp det hela, och här och var klämde jag till med häftapparaten. Det gäller ju att få cirkelbanden så vågräta som möjligt om man vill ha en någorlunda jämnhög överkant i slutänden. Men dom här banden är ju som sagt både krokiga och aningen fransiga här och var (som syns på denna bild), och jag vill bara snabbt göra klart, så min korg är ju lite sned.
Lite bökigt var det och rätt skräpigt blev det (måste dammsuga i butiken innan jag öppnar på tisdag), men det blev en papperskorg ändå. Och nästa gång ska jag försöka vara mer noggrann och mäta och markera på banden där de lodräta och vågräta banden ska mötas på några punkter, så kanske blir det lite snyggare då.
För att avsluta så klippte jag av överskottet på de lodräta banden och limmade fast ändarna mot det sista cirkelvarvet, med limpistolen. Men det blir ju ganska stickigt och inte så snyggt, så för att dölja kanten och slippa stickor i fingrarna så sydde jag på en kant av en remsa hobbyfilt.
Och vädret fortsätter vara typiskt aprilväder med omväxlande ymnigt snöande och sol och värme och har man inga stövlar får man hålla sig hemma eller bli väldigt blöt om fötterna (tur jag har Tims gamla allvädersstövlar, som han växte ur för sådär 21 år sedan) ... Men i förrgår var det en tjusig kvällshimmel - som glödande lava - men som förebådade gårdagens snöande ... (suck)

Dom här halmbanden jag gjorde papperskorgen av finns i 9 färger - grön, natur, gul, orange, röd, bleklila, lila, blå och petrol. Bredden varierar lite men ligger mellan 14 och 16mm. Lite ojämna och krokiga och fransiga kan dom vara också, så det är väl inte nån toppkvalitet, men priset är bara 2 kr/meter. Till min papperskorg gick det åt 30-35 meter, hälften av vardera färg. 

Read Comments

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Var kan man köpa de flätade vete/halmbanden?
mvh
Anna

Miris Skaparlusta sa...

Hej Anna! Jag har dom här banden i flera färger - jag har uppdaterat inlägget med det nu. Så du kan beställa från mej. Annars kanske det går att hitta i nån hemslöjdsbutik.