25 jan. 2012

Slutet är nära ...

Det låter kanske drastiskt, men det är ju ett positivt slut - goodbye till gipset!
video
I morgon (torsdag) ska det väck! Hur det går till att ta av sånt här plastgipsbandage vet jag inte, men det första gipset "sågades" med en sorts liten cirkelsåg som inte är vass (puh!) utan vibrerar bara. Sen bräcktes gipset upp med en gipsbrytare (typ den stora saken till höger på bilden nedan) - det påminde om öppnandet av en kokosnöt med en massa fibrer (vadd) inuti.

Jag har börjat gå lite på foten, men det är en aning obekvämt för jag kan ju inte sätta ner hela foten. Det här plastgipset är ju ganska flexibelt där det inte är så många lager, och just under hälen är det bara ett eller två lager. Detta innebär att när jag lägger tyngden på hälen så blir det en inbuktning av gipset där och det känns ungefär som om man skulle trampa på en 2-3 cm stor sten, så det är inte så bekvämt. Det går bättre att gå lite mer på tå, men det känns lite vanskligt att belasta framfoten när den är otränad. Däremot har jag inget besvär från fotleden, så det känns hoppfullt - när jag kan stå på hela foten borde det nog gå bra - jag får förstås använda kryckorna för att inte belasta för mycket tills jag återfått styrka och stadga.
 
Vad jag får börja med när jag kommit hem, är att avlägsna sex veckors lager av döda hudceller under tårna och foten. Det som sticker fram ur gipset ser ut som ett hoptorkat gammalt ormskinn! Jag kan skarpa loss stora flagor, särskilt under tårna. Hur resten av foten ser ut har jag ingen aning om, fast det jag kan se av översidan av foten är fortfarande lite grön (nånting som svabbades på vid operationen). Hälen var i alla fall inte grön, vad jag kunde se vid omgipsningen, annars kanske min häl skulle se ut ungefär så här...
Tur jag fick en bra fotskrubbkräm i julklapp, den kommer att behövas. Och i värsta fall får jag väl hämta slipmaskinen ...

2 kommentarer:

Æ Design sa...

Jag hade gips i 8 veckor och ville skrubba bort den döda huden efteråt. Kan bara varna för att det kan vara väldigt obekvämt, så ta det lugnt! Huden är väldigt känslig första dagarna, även den på fotsulorna. Bli inte besviken om det känns konstigt, det går över! Med hopp om snabb återgång till vardagen (längtar tills jag kan beställa av dig!). Varma hälsningar/ Elisabet, Æ Design

Miris Skaparlusta sa...

Hej Elisabet och tack för din hälsning! Hur hade du ställt till det som fick vara gipsad 8 veckor? Gick det bra med rehabiliteringen, man är ju smärtsamt stel i leden har jag blivit varse. Ja, jag var lite rädd att det skulle vara ömt att ta på och skrubba upp foten men det var faktiskt inte det, det är bara benet som är lite ömt på framsidan.
Och jag längtar efter att kunna öppna butiken igen - du är så välkommen med en beställning då, jag gör ett inlägg när det är dax.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...