Kinesiska nyåret

(bild från Illustrerad Vetenskap)

Nu är det nyår igen! Åtminstone för alla kineser.
Kinesiska nyåret infaller i år den 23:e januari och då går vi in i drakens år. Läs mer på kinalotsen

Nu tar hela Kina semester i två veckor, så det är definitivt inte läge att göra affärer med kinesiska säljare just nu. Attans, jag som börjar känna mej sugen på att köpa lite nytt. Men jag gjorde misstaget att handla precis vid nyåret i fjol och fick då beskedet från en säljare med ungefär denna ordalydelse: "Tyvärr kan vi inte leverera dina varor förrän om två veckor, för det är nyår här i Kina och postkontoret har stängt." Varorna kom så småningom, men det tog ju lite längre tid än vanligt.
 Det finns två tecken för draken - det förenklade och det mer detaljerade.
(Massor av kinesiska tecken hittar du på Chinese-word.com. Gör tavlor eller annat med överföringsteknik - andra exempel här.)

Läs om kinesiska astrologin på kinalotsen.

Tänk på att kinesiska nyåret infaller på olika dagar år från år, så om du är född mellan 21 januari — 19 februari så kan du tillhöra året innan. 
Drakens år 1940, 1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012 Drakar är andligt starka och individualistiska. De är aktiva och ärliga och vet vad de tycker! De passar inom andliga yrken, som artister eller inom politiken.

Kolla här om du vill vara säker - där kan du också läsa en mer utförlig presentation av de olika djuren.

Min son Tim är född 18 januari 1980 och det blev då före nyåret det året så han är också get (1979) som jag (men han är stenbock också så vi är ganska olika ändå - han är en typisk stenbock). Enligt vår zodiak är jag född i fiskarnas tecken och faktiskt stämmer fiskarnas personlighet väldigt bra med getens.

(Kortfattad presentation från kinalotsen)
Getens år 1943, 1955, 1967, 1979, 1991, 2003, 2015
En get är charmig och artistisk. De oroar sig ofta i onödan och klagar gärna över småsaker. Getter passar att stå på scen och att jobba med skapande yrken, som designer eller målare.

På draktemat har jag tyvärr inga tips för hur man gör en drake som den på första bilden (jag får väl fixa det till nästa nyår), men jag har ett par drakhängen om du ändå vill fira drakens år lite mer diskret.
Fast jag är inte säker på om jag har kvar några av den här. Här är i alla fall ett halsband med denna drake

De här har jag nog kvar av. De är lite mindre men har ett hängefäste så de är bara att sätta på en rem eller kedja.
Jag funderar på att skaffa hem ett par andra modeller också, det kommer att vara drakens år ända till 9:e februari nästa år.

KInesiska bronsmynt har jag ju också, som på detta armband och halsband.

Happy New Year!

Read Comments

0 kommentarer: