23 jan. 2012

Halsband och örhängen med läckra turkosa pärlor

Stora turkosstrimmiga glaspärlor, lite fyrkantiga och buktiga i formen och med diagonalt hål. Dom är mer turkosa än bilderna på halsbandet visar (det är svårt att få till färgbalansen i redigeringen), de är nog mer som örhängena (eller nåt mittemellan). Jag gjorde örhängena tidigare så det är inte direkt tänkt att de ska matcha halsbandet. Men jag behövde några stora pärlor till den här halsbandsidén och då var det här de största jag hade att tillgå.
 Sen råkade jag ha några stora glasbikoner i matchande turkos färg, fast dom är av transparent glas.
 Att hitta några pärlhattar som riktigt passar på dessa pärlor är svårt, eftersom dom har en lite annorlunda form, men de här hade jag och dom funkade ganska bra ändå. Men pärlhattarna hade för stort hål så pinnen gick igenom, så jag fick komplettera med en liten daisy. (just dessa pärlhattar finns inte med på pärlhattsinlägget för dom är nya)
 Jag har samma lilla daisy före, efter och mellan bikonerna också. Överst på varje hängepinne är det en silverkula ca 4mm. Hängekedjorna är de vanliga förlängninskedjorna i lite olika längder.
Jag satt hängena på en bit silverfärgad kedja, och den satte jag på en annan lite längre kedja till själva halsbandet - fast den är för kort så jag får byta sen när jag tilllgång till allt mitt material. Jag har ett begränsat utbud av kedjor nu, med bara diverse bitar, på min tillfälliga pysselplats.
 Örhängena gjorde jag för jag hittade ett par vingar och det var länge sen jag gjorde änglaörhängen. Mina gästpysslare den där dagen då jag ställde till det för mig, gjorde ju en hel del änglahängen att inspireras av.
Jag har använt en pinne med stor knopp, en strassrondell och en akrylpärla till huvud, med en liten pärlhatt på toppen. Alla metalldelarna är silverfärgade fast det ser nästan ut som guld på bilderna - som sagt färgredigeringen är knepig ibland.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...