Halsband av metall och pärlor

Den senaste veckan har känts seg och bara som en väntan på att väntan snart ska vara över. Och nu är det mindre än två veckor kvar till avgipsning! Jag ser fram emot att bli av med gipset, men samtidigt gruvar jag mej för att börja stå på benet - jag är rädd att det är då jag ska börja få ont ...
I alla fall är det fortfarande några dagar att fördriva och igår kväll hade jag en stund då jag väntade på att Ziggy skulle vara klar med dagens sista patrullering, och förhoppningsvis ha återvänt. Eftersom jag är lite handikappat och det är ett visst besvär att ta sig till dörren, så gäller det att beräkna bästa tidpunkten för att kolla om han kommit tillbaks - är jag för tidig är han ju inte där, men är jag för sen så kan han ha tröttnat på att vänta och gett sig iväg på en ny runda. Är han inte på bron kan jag vänta nån minut, för är han i närheten så hör han att jag öppnar dörren och så dyker han strax upp - ibland får jag ropa ifall han är lite längre bort.
Så för att fördriva den där stunden i går, så gjorde jag ett halsband av några metalldelar och diverse pärlor som jag gjorde berlocker av - ett "man tager vad man haver-halsband".

 Vad jag hade förutom pärlor var tre tvinnade ringar, några mindre släta icke öppningsbara ringar och så lite bindringar för att länka ihop allt. Sen var det bara att börja göra berlockerna av olika pärlor på hattpinnar.  Fyra akrylberlocker som redan sitter på en ring (fast jag bytte till silverringar) hade jag också.
 Längst upp en akrylrondell (med små pärlhattar phs60B), sen en grön kubpärla med en guldpläterad sida, akrylberlock och två ljusgröna plastpärlor som inte gick att sära på. En blå kristallrondell med en minisilverpärla ovanpå.
 Till vänster en mörkgrön glaspärla (med "drakvener") tillsammans med två matta gröna pärlor och en liten vit pärla. En röd akrylpärla och en grön berlock. En fuchsiafärgad akrylpärla och en vit vaxad pärla. Den stora äggformade pärlan är en fimopärla.
 En ljusblå plastpärla, en mörkröd akrylpärla, blå akrylberlock, likadan fuchsiafärgad som på förra bilden och så tre olika vaxade vita pärlor.
En gul akrylpärla, två gröna pärlor som satt ihop, cerise berlock, ljusblå cat´s eye-pärla och en stor glasbikon med små pärlhattar (samma som på den första röda).
Jag har inte så mycket kedjor tillgängliga så jag har improviserat lite för att få ihop själva halskedjan. Först satte jag en förlängningskedja i vardera av de yttersta ringarna och band ihop ändarna med en bindring, så det blev en dubbel kedja (de översta pärlberlockerna är satta på dessa kedjor). På dem satte jag sen ett par bitar av en annan kedja och för att få kedjan tillräckligt lång fick jag skarva med ytterligare en kedja och så satte jag på ett klolås. Kanske byter jag till någon annan kedja sen när jag kommer mig ner i butiken.

Read Comments

0 kommentarer: