22 jan. 2012

Alternativ användning av 3-delsdaisy

Avdelare för flerradigt kan vara släta och diskreta och bara vara till för att hålla ihop (och styr på) raderna i ett armband eller halsband. Men dom kan också vara mer eller mindre dekorativa och vara en del i designen som vanliga enradiga mellandelar, t.ex.daisies. Normalt använder man alltså dessa avdelare på samma sätt som mellandelar - man trär dom på tråden mellan pärlorna.
Men när jag tittade på några treradiga daisyavdelare så tyckte jag att dom var ju så dekorativa från sin platta sida, att det var synd att dölja dom. Så jag hittade på ett nytt sätt att använda avdelare och gjorde det här armbandet.
Först tänkte jag göra bara med två rader av de små pärlorna på öglepinnar som sattes fast med bindringar i avdelarna. Men strax insåg jag ju att hålen är så små, så det var knappt jag fick dit en bindring och att få dit en till för nästa del var ju omöjligt. Så då fick jag hitta på något annat och utnyttja mitthålet istället och det behövdes lite större pärlor för att fylla ut den delen.
Så förutom dom små blå glaspärlorna blev det blå facetterade akrylrondeller och strassrondeller. Bindringarna jag använde är bara 4mm och det var inte lätt att få dit dom (man får knappt grepp om dom ens med en liten tång och så ska man vrida in dom i hålen), men jag ville ha minsta möjliga mellanrum mellan pärlorna och avdelarna, så det var bara att kämpa på.
Jag satte en förlängningskedja i ena änden (och ett klolås i den andra) så det blev reglerbar längd. Och i änden på den satte jag två strassrondeller och en facettpärla på en hattpinne. Hur man använder pinnar och bindringar kan du läsa om här.
Jag gav det här armbandet till min goda granne Aina för att hon ställer upp och hjälper mig att handla m.m. nu när jag är lite handikappad.


Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...