110 planritningar

Jag är fortfarande inte klar med min planritning, men jag har byggt om lite på bottenvåningen (gjort det stora sovrummet till ett gymrum, extra toa, dusch och så ska det bli en bastu), byggt våning två och fått upp ytterväggarna på tredje våningen - det blir ett vansinnigt stort hus! Det fattas mycket inredning än - våning två är helt oinredd men har i alla fall rum och trappa upp till tredje våningen. Förresten ska jag kanske ha mer trappor - två mellan varje våning. Och tredje våningen har alltså inte ens någon rumsindelning än - det ska nog få vara ganska öppet (ateljéer), men nån toa måste jag ju i alla fall ha där ... Jag återkommer med bilder när jag fått lite mer klart.
Till dess visar jag istället några bilder ur en bok jag köpte i New York 1984. Eftersom jag alltid gillat att göra (och titta på) planritningar så var jag ju tvungen köpa en av dessa böcker som fanns där. Det fanns böcker med husplaner i alla möjliga varianter - olika stilar och storlekar - och eftersom jag inte kunde köpa alla så valde jag en som innehöll en stor variation, från småhus till vräkiga lyxvillor och haciendor. Här är några - det var för jobbigt att gå upp och starta datorn uppe och skannern så jag fotade bara sidorna, så det är inte så bra bilder, men klicka på dom så syns det i alla fall lite bättre.
Det här på bokens framsida är riktigt läckert! Skulle kosta gräsligt mycket att bygga gissar jag, med alla dessa vinklar och tak och korsvirke ...
Ett lite enklare hus. Med tak som gör att all snö åker ner på innergården och framför garaget... hmm, passar inte här uppe, fast det ska ju inte vara platt tak heller ...
Typiskt amerikanskt med liggande träpanel. Mysigt med takkupor - undrar om det passar på mitt hus (vilken våning det nu slutar med), fast jag tror inte ens det går göra tak med det där programmet, så det är svårt att veta hur det ser ut färdigbyggt.
Några till takkupor i ett stenhus i 17-talsstil. Ser större ut än det är. Jag skulle inte vilja tvätta alla dessa spröjsade fönster!
Här är det stora fönster men åtminstone inte spröjsade. Det här är det till ytan största huset, fast bara en våning - här finns det svängrum runt atriumet i mitten!
Stora spröjsade fönster och dubbel takhöjd i vardagsrummet - ett trevligt och måttligt stort hus.
Spansk stil. Det kanske funkar med granar och björkar också, men annars finns det väl konstgjorda palmer.(eller är det riktiga palmer Markoolio har på sin skärgårdsbeach?) Folk skulle väl gnugga sig i ögonen några gånger om dom körde genom Boliden och såg något sånt här ...
Det här har en bottenvåning nästan lika stor som huset med atriumet, men dessutom en andra våning, så detta är gigantiskt! Det kanske t.o.m. är större än "mitt" hus, fast jag ska ju ha minst tre våningar ...
Och så ett par av de minsta ... Men dom har ändå 3 resp. 4 sovrum, och både living room och family room - ska det verkligen vara nödvändigt? - jag antar att livingroomet är det där finrummet som bara används när man har fint besök ...
Baksidan visar ett lite stramt suterränghus i tre våningar. Skönt med lite skugga längst in på nedre altanen (så slipper man ha en parasoll som blåser bort).
Fantisera om tjusiga hus kan man ju alltid, men när det kommer till verkligheten så tänker jag på hur bekvämt det är med en hyreslägenhet ... Fast om man vinner några miljoner, så man inte bara har råd med ett hus, utan både städhjälp och trädgårdsmästare ... dream on!

Read Comments

0 kommentarer: