23 dec. 2011

Tåhättor

Inte blir det mycket pysslat nu när jag inte tar mig ner till butiken. Men en virkkrok och lite garn har jag inom räckhåll, och vissa behov har uppstått, så här är mitt senaste pyssel.
Själva foten håller sig varm inuti gipset (och tack och lov lider jag inte av fotsvett), men tårna blir lite frusna ibland där dom sticker ut. Några vanliga sockar går ju inte att få upp över gipset, så jag virkade ett par tåhättor.
Först gjorde jag en för innebruk av rosa bomullsgarn med lite inslag av gult och turkos (som matchar halsduken/handtaget).
Sen tänkte jag att jag måste ha en varmare ifall det är kallt när jag ska iväg och gipsa om till veckan, så då tog jag ett riktigt tjockt garn, melerat i lite murriga rosa och gröna färger.
Jag använde samma virkkrok till båda (hade ingen annan tillgänglig) och det var lite svårt med det tjocka garnet, men det blev ju en rejält kompakt hätta, så den ska väl hålla tårna varma då.
Jag började med några luftmaskor som jag tog ihop till en liten ring. Sen virkade jag fasta maskor och dubblerade de första två-tre varven och ökade sen några maskor på två ställen några varv tills det blev tillräckligt stort att få på gipset. Och så gjorde jag två knytsnören så jag kan binda fast hättan.
Som en liten mössa blev det ....

2 kommentarer:

Susan sa...

Hejhej!

Jag läste vad som hände dig. Stackaren får du en jul du ska minnas länge. Men du ska se, veckorna går fort, och du är snart återställd. Men räkna med att du kommer att känna på väderomslag i benet. Vilket fall som helst, jag önskar dig en God Jul!

Miris Skaparlusta sa...

Hej Susan! Ja, fördelen (i vissa fall) med att ha passerat 50 är att tiden går snabbt. Nackdelen är att man faktiskt blir mer väderkänslig, det märkte jag för ett par år sedan. Jag hoppas i alla fall att jag återfår rörligheten i fotleden, även om det tar tid, om jag sen får ha lite ont emellanåt kan jag stå ut med det.
Ha en bra julhelg!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...