28 dec. 2011

Omgipsad

Idag har jag varit iväg och gipsat om fotleden. Jag har alltså kommit en tredjedel genom gipstiden - "bara" fyra veckor kvar ... Nu blev jag i alla fall av med det hemska tunga gipspaketet ...
... och har fått ett lättare plastgips.
Och det fanns i flera färger, bara att välja mellan rött, blått, grönt, svart eller vitt. Jag tog rött. Först drogs en "strumpa" på benet, sedan vadd, och så lindades gipsremsorna på. Sen vek gipsaren strumpan över kanten upptill och nertill och tejpade fast, så det blev snygga vita kanter - rena rama julklappspaketet!
Jag fotade mina (blivande) ärr med alla häftklamrar, men jag ska bespara mina känsliga läsare dessa bilder. Men jag kan berätta att det var sex klammer på inre fotknölen och tretton på den yttre.
Sen var jag på röntgen, men dom hade så fullt upp där så ingen hade tid att printa ut några bilder, så tyvärr har jag ännu inte fått se hur det ser ut med alla skruvar och grejer.
Jag har fortfarande ångest för att stappla omkring med kryckorna och kanske tippa omkull, men nu blir det i alla fall lite lättare att öva, och jag får sätta ner foten lite lätt om det behövs, och det blir ju bättre för varje dag allteftersom benbitarna läker ihop.
Har jag talat om att jag har måstat ta sprutor varje dag också? Inte kul när man lider av sprutskräck, men det har gått bra ändå och nu är det bara två kvar. Det är blodförtunnande medicin, för det finns ju risk för blodproppar när man inte är så rörlig.
Förfyllda engångssprutor som man sticker in i fläsket på magen, i 45 graders vinkel. Tur att nålen är ganska kort (ca 15mm) och tunn, men jag har ett antal små blåmärken här och var på magen.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...