16 nov. 2011

Topazfärgade glaspärlor

Jag har två nya topazfärgade glaspärlor. Av de mindre med silverkant gjorde jag ett armband.
Det är trätt på elastisk tråd - det har liksom blivit min favorithobby att göra armband på elastisk tråd ...
 Små ljusgröna kristalldroppar på pinnar och silverkulor. (Jag måste viss uppdatera kristalldroppsinlägget märkte jag, för dom här finns inte med där, och det är nog några fler färger jag missat tror jag). Dropparna är satta på splitringar som inte riskerar att lossna från en tunn tråd som vanliga bindringar kan göra. Det man måste komma ihåg är då att trä på dom tillsammans med pärlorna för det är väldigt besvärligt att försöka sätta på sliptringar efteråt eftersom dom inte är så öppningsvilliga. Man bör alltså planera designen i förväg, vilket ju inte är min starka sida - jag kör ju mestadels improviserat och får göra om ganska mycket ...
 Härligt lena och stora pärlor, 19x10mm, mycket fina. De kostar 2 kr/st.
De här är lite mindre, 13x10mm, och har en silverfärgad kant - det är alltså dessa jag använde till armbandet. De kostar 1,50/st.
Andra pärlor med metallpätering: Kopparkantade platta pärlor i olika färger och i samma inlägg bumlingar halvt doppade i silver. Ytterligare några kopparkantade pärlor.  Några olika med silver eller bronsplätering. Löv i olika färger med en metallisk kant.  Små runda pärlor i flera färger med antingen en guld- eller silverrand.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...