Vinterrustning

Det var ett tag sen jag gjorde ett inlägg, men jag har varit särdeles ohågad på sistone - det har varit så mycket annat att våndas över. Men inatt drömde jag att mitt kök var fyllt med snö, minst en halvmeter över både golv och inredning, och min ytterdörr var totalt blockerad av minst 1,5 meter snö. Kan det betyda att jag känner mig insnöad på något plan, eller är det bara en förvarning om att den kommande vintern inte är så långt borta? I alla fall tänkte jag då att nu kan jag ju lägga upp den här vintermössan som jag sydde för några veckor sedan. Det var när jag röjde i syrummet som jag hittade en bit mycket tjock lila fleece och tyckte det var detsamma att sy något av den istället för att bara stuva ner den i nån låda igen.

 Ibland är det ju bra att hålla huvudet kallt, men jag föredrar att hålla det varmt när termometern kryper neråt, och särskilt vill jag ha det varmt om öronen. Om du också börjar ana att isvindarna lurar runt knuten, så får du här ett recept på en snabbfixad och varm huvudbonad.
 Måtta huvudomfånget runtom och från nacken till pannan - lägg till några centimeter för ett uppvik om du vill ha det, eller för en fåll. Vik fleecen dubbel och klipp en bit som mäter halva dessa mått. Runda till överdelen och klipp ett sprund i mitten (det blir alltså fyra flikar).
 Sy ihop de två sprunden - och så har du en jätte-bh, hi hi! Sy sen ihop hela mössan.
 Om du ska ha ett uppvik som på min mössa, så syr du en bit (uppvikets höjd + ett par cm till) av sömmen från nederkanten med sömsmånen åt andra hållet, alltså aviga mot aviga. När du viker upp kanten har du då sömsmånen inåt. Till öronlapparna tog jag en tunnare fleece som foder (har du inte en sån här jättetjock fleece så går det bra med samma). Klipp öronlapparna som lite rundade trianglar och lägg in knytbanden emellan innan du syr ihop. Prova ut var öronlapparna ska sitta och sy fast dom en bit upp från vikningen på mössans insida. Gör eventuellt en tofs och sy fast. Jag klippte en remsa ca 12 cm bred och klippte fransar på båda långsidorna med ca 1 cm kvar i mitten. Vik dubbelt så fransarna kommer åt samma håll, rulla ihop, sy ihop så den håller och sy fast på mössan. Om du syr mössan i en måttligt tjock fleece kan du fålla kanten på uppviket, men du kan också göra som jag gjorde och sy en langettkantning med broderigarn.
Till min lilla provdocka är den ju lite för stor ... Halsduken är klippt av en billig fleecepläd som redan hade fransar i ändarna - det är bara att klippa från kant till kant så är den färdig.

Read Comments

2 kommentarer:

haggalen sa...

jag tror också att vintern är på väg för det liksom känns i luften och idag fick jag ta fram den tunnaste vinterjackan när jag skulle ut med hunden. Det ser lätt ut att sy mössan och fin var den. Jag har aldrig sytt i fleecetyg, är det lätt att sy i eller?

Miris Skaparlusta sa...

Ja det är lätt att sy i fleece, det behöver ju inte fållas. Däremot får man tänka på att det är lite töjbart så jag rekommenderar att man syr med en smal sicksack så även sömmen blir lite elastisk.