8 sep. 2011

Makraméarmband av tjockt silkesnöre

 Jiiihooo!!! Jag har lyckats göra ett makraméarmband av lite svårare modell! Det var verkligen knepigt innan jag kom ihåg hur knutarna ska göras! Jag har ju provat lite tidigare, men nu hade jag helt glömt bort de mest elementära knutarna - jag hade en beskrivning med text på engelska och en bild, men den utgick ju från att man faktiskt kunde dessa knutar och inte behövde en detaljerad beskrivning för dem, vilket var vad jag behövde. Så det blev till att experimentera och knyta och riva upp en bra stund. Till detta armband har jag använt ett ganska tjockt silkesnöre - rosa och mörkbrunt.
 Först gällde det att göra öglan med "lärkhuvuden" - bara för det fick jag tänka så det knakade i huvudet, men till slut kom jag på det.
 Att komma på hur själva bandet skulle knytas tog allra minst en halvtimme av misslyckade försök innan jag kom på hur enkelt det egentligen var. Vänster över, höger över blev så småningom mitt mantra. Lite ojämnt blev det, men det får man acceptera.
Enligt beskrivningen skulle man måtta till öglan utifrån knappen man skulle ha, men jag gjorde hela armbandet klart innan jag letade reda på en passande knapp (kunde ju inte avbryta när jag väl kom igång). Lyckligtvis har jag en bra samling av knappar och hittade en som var lagom stor och med ögla baktill.
För dig som liksom jag är novis på makraméknytande så följer här en förhoppningsvis begriplig beskrivning. Du som kan knutarna fixar det ju lätt.
Du behöver snöre i två färger, 175 cm av vardera. (Jag benämner trådarna efter de färger jag använde, så du får förstås översätta till dina färger.) Hitta mitten på snörena och fäst i något. Knyt "lärkhuvuden" ca 4-5 cm så det räcker till en ögla passande din knapp. Det bör vara en knapp med ögla baktill så den kan knytas fast utan synliga knutar.
Jag hann inte ta några foton på lärkhuvudknutarna och hopknytningen av öglan (var så upptagen med att få till det), så här blir det några teckningar.



Justera knutarna så de sitter mitt på det bruna snöret och ta ihop till en ögla - knyt ihop den rosa tråden med andra änden av den bruna. Då kommer du att ha två bruna till vänster och två rosa trådar till höger (förhoppningsvis) och det stämmer då med följande bilder som visar knytandet av själva bandet. Det görs med en standardknut - råbandsknop - som är enkel när man väl kommer på det. Grejen här är att man inte knyter över samma tråd hela tiden utan växlar mellan två trådar (nr 2 och 3).
 Jag har numrerat snörena enligt bilden. Lägg tråd 1 över tråd 2, tag tråd 3 runt 1 och upp mellan 1 och 2. Dra åt.
 Nu ligger tråd 3 längst till vänster och nr 1 till höger om nr 2. Gör likadant som förra bilden fast spegelvänt, alltså 1 över 2 o.s.v. Det är här mantrat vänster över, höger över kommer in - först är det vänstra tråden som ligger över tråden man knyter om (bild 1), och sen högra tråden (som är samma fast har bytt plats alltså).
 När knuten dragits åt så är trådarna på rätt plats igen.
 Då är det dags att knyta tråd 2 och 4 över tråd 3. Här är det precis samma ordning med vänster över och höger runt och igenom. Och dra åt.
Sista knuten - höger över o.s.v. När den knuten är åtdragen så ser det ut som på första bilden igen och du upprepar knutarna tills du har ett lagom långt band. Trä en snörände genom knappens ögla och knyt fast med några knutar (som fästs med lite lim).
Blev det begripligt? Nåja, du får kanske experimentera lite du också ... Lycka till i alla fall!

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...