16 sep. 2011

Återvinning av liten badrock

 Jag har hållit på ett par dagar och försökt återställa lite ordning i syrummet (behövs några dagar till). Då hittade frottebitar från en gammal (kan härstamma från min brors barndom) badrock. Den hade klippts isär för flera år sedan och det fattades en eller ett par delar. Det är riktigt fin kalitet på denna jaquardvävda frotte och tanken hade troligen varit att göra handdukar av den. Och istället för att bara packa ner allt igen i nån låda, så tog jag nu och faktiskt sydde dessa handdukar. Det blev en större långsmal och några små (för gäster eller barn) + en tvättlapp.
För att behålla mesta möjliga av materialet så fick ärmbitarna i stort sett behålla sin form, jag bara rundade av lite i hörnen. Jag sydde alla handdukar genom att vika in kanten och sicksacka (det blir för klumpigt att vika dubbelt). Tvättlappen sicksackade jag bara utan att vika in kanten. Jag har kanske inte nån användning för dessa handdukar just nu, men kanske jag en dag får ett barnbarn som vill ha egna handdukar hos farmor ...

Sen hittade jag en del avdankade stickade tröjor (och ett par kjolar) som väntar på ett nytt liv i ny skepnad ...
 Den där cerisa tröjan med mönsterstickning nere till vänster har jag redan en del planer för (den är tyvärr för liten för att jag ska kunna använda den som den är) ...
De flesta av dessa tröjor har jag aldrig använt, utan de har köpts på second hand främst med den tanken att det kan bli något annat av dom - hittar man något i bra material för 10 kr är det svårt att låta bli ...

2 kommentarer:

haggalen sa...

Du är precis som mig tar vara på allt och gör om. Jag tycker det var jättefräckt med en annan form på handduken. Varför måste alla handdukar var rektangelformade....

Miris Skaparlusta sa...

Precis! Vi människor är ju inte rektangelformade (fast en del är ju lite fyrkantiga i tänket), så visst kan vi ha lite krumeluriga handukar!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...