10 aug. 2011

ScribblerToo

Jag trodde att jag hade tipsat om scribbler förut, men det hade jag visst inte ... I alla fall så finns det nu en ny version som heter ScribblerToo och den är är mycket bättre, så nu ska jag visa vad man kan göra med det programmet. Det är ett online flashprogram där man ritar och så fylls det i en massa utfyllnadstreck mellan linjerna. Om man har en ritplatta med penna så är det förstås enklare att göra snygga teckningar, men man kan råta på med musen också och göra lite abstrakta teckningar, som dessa ...
Här gjorde jag inga egna inställningar utan använde de förinställda.
 
Här har jag ändrat linjetjocklek och färg.

Och här brassade jag på med massor av färger!
Längst upp i prigrammet ser det ut så här.

Om du klickar på pilarna så kommer det upp paneler där man kan ändra olika inställningar. Sen får man rita ett streck och se hur det bli, man kan få mixtra och experimentera lite för att hitta önskad effekt.

För att ändra färg klickar man på den lilla färgrutan så kommer hela paletten upp och det är bara att välja. För att stänga panelerna klickar man på pilarna igen. Det finns också en Undo-knapp men det går bara att ångra senaste strecket. Vill man ta bort mer kan man "måla över" med t.ex bakgrundsfärgen. Man kan också klicka på "Clear" för att radera allt och börja om. Blir du nöjd med teckningen kan du spara den med save-knappen (sparas i png-format). Har du en skrivare kan du ju sen skriva ut ditt konstverk och rama in!
ScribblerToo är ett riktigt kul tisfördriv en regnig dag och alldeles gratis att använda!

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...