29 aug. 2011

I brist på annat ...

En anledning till att jag inte gjort något inlägg på ett tag är ju att jag varken gjort något eller fått hem något nytt. Och så tänkte jag att jag ska inte göra något inlägg förrän jag har gjort något annat än smycken, men jag har haft för mycket att grunna på (home improvement t.ex.) så jag är alldeles för splittrad för att kunna koppla av och vara kreativ.
Så därför sökte jag rätt på några halsband som jag nog inte visat förr - alltså, här är ännu några smycken (suck!) ...
 Jag hade tre såna där krumelurer som pärlraderna är fästade vid och tur var ju det, för en gick sönder. Andra metalldelar att fästa flera rader i kan du hitta under etiketten "Metall - hängen och berlocker". Några fler halsband i denna stil finns härhär, här, här, och här.
Blå glasbiconer, nonstop-karameller av turkos i läckra färger (har bara några enstaka kvar), och så en rad med svarta glaspärlor och silverfärgade stavpärlor. Trädda på smyckewire och med knutgömmor fästade med bindringar på krumelurerna. Två kedjor hopsatta med ett klolås i vardera änden - alltså inget lås i nacken utan man öppnar vid nån av krumelurerna. Hand made-berlocker kan köpas i 10-pack för 10 kr.
 Det var dom stora silvriga låsen som jag kände jag behövde göra något av. Jag fäste tre stycken på en fyrkantig "ring" med hjälp av "åttor". Kedjan är den med dubbla länkar (nr 20). 
 Den rosa silverfoilglaspärlan (en udda pärla så jag har inga fler) satte jag på en hattpinne och gjorde ett hänge av. Jätteenkelt att byta hänge genom att öppna låset och sätta på något nytt.

 Några olika tibetsilver ringar hoplänkade med "åttor", en kedja och ett drakhänge. Dom mindre ringarna finns här, dom större har jag några av (ska kolla storlek och pris).
 Även en dag då man inte känner sig särkilt inspirerad kan man trä några pärlor på ett snöre. T.ex. ormlänkspärlor (Pandora) i glas och akryl, på ett glansigt band.
Först genom den svarta med vita prickar, sen upp till den vita med rosa prickar där jag trädde snöret omlott, och så några på varsin sida. Jag gjorde dragknutar på snöret så det har reglerbar längd.
 Här är det också en ormlänkspärla plus några svarta och vita glaspärlor. Kedjor och några dubbelkringlor.

1 kommentar:

farmor ankus sa...

Söta halsband, du gör så mycket fint, ska ta mig en titt en dag på dina pärlor mm, eller kommer det in nya saker...........
HA det gott
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...